یادداشت های دادو

روزنامه خوانی

چهارشنبه, ۲۰ دی ۱۳۹۶، ۱۱:۱۹ ق.ظ

چند وقت پیش که باتفاق دوست بزرگواری در حال قدم زدن در پارک شاهگلی بودیم ، مرد جوان علیلی در حال فروش روزنامه بود !! روزنامه را بطرف من گرفت و من گفتم : " علاقه به خواندن دروغ ندارم !! " بهرحال از نظر بدنی علیل بود و برای همین یک مکث چند ثانیه ای روی صورت من کرد !!

 

دیشب اتفاقی با یک روزنامه مواجه شدم ، خدا را شکر تعداد صفحات روزنامه هایی که پشتشان به کمک های خاص گرم می باشد روز به روز بیشتر می شوند !! روزنامه ی همشهری که دست من بود را اگر به قطع جیبی تبدیل می کردم در حد یک کتاب قطور بود !! معلوم است که استفاده نکردن از رسیدِ کاغذی در خودپردازها نباید بتواند نقش زیادی در نجات درختان ایفا بکند و ایضا نگرفتن قبض آب و برق !؟ چرا که در جاهای دیگری اسراف در استفاده از کاغذ همچنان ادامه دارد !! اگر شما هم روزنامه ی دیروز را ورق می زدید می دیدید که اینهمه حجم از کاغذ و صفحه ، نه برای اطلاع رسانی که صرفا بخاطر تامین " چاق و چوق " عده ای در چاپخانه و هیئت تحریریه و ... بود !!

 

مهم ترین مطلب روزنامه دیروز در صفحات اختصاصی به سالگرد آقای هاشمی پرداخته بود و بعید نیست که روزنامه ی همشهری که متعلق به شهرداری تهران است ، چنین اقدام رئیس پسندانه ای کرده باشد تا ذره ای دل رئیس شورای شهر را بدست بیاورد !! و صدالبته در این مقاله ی ویژه که چندان هم ویژه نبود از پسر کوچک آقای هاشمی مصاحبه آورده بودند تا او هم کم کم شناسانده شود !! البته تهرانی های شمال شهر نشین می دانند که ایشان از خردسالی خیابانی به نام خود دارند و باندازه ی کافی در سیستم های موجود برو و بیا دارند !! و تلاش ایشان برای اینکه پرونده ی فوت آقای هاشمی دوباره تکانی داده شود بلکه اینگونه در سکوت ، فراموش نشوند !! آقای هاشمی از آن چهره های خاص اول انقلاب بودند که در اواخر بدلایلی زیادی افول کرده بودند و برخی به زور می خواستند از باقیمانده ی شهرت او استفاده بکنند و هی او را خاص جلوه بدهند ( و مانند خلیفه اول تنها اعتبارش به یار غار بودن بود و دیگر هیچ !! ) و به گواهی اطلاعات بی صاحاب تلگرامی اواخر عمر خود را صرف استفاده از امکانات موجود در کاخ نیاوران می کرد تا حداقل از بهشت دنیوی که به صاحبان اصلی خود بهره نداده بود ، بهره ای ببرد !! متاسفانه فوت ایشان مصادف با حادثه پلاسکو شد و درگیری های جناحی و زلزله و تخم مرغ و گرانی بنزین و ... نگذاشتند تا مردم بدانند این یکسالی که ایشان نبودند چه ضایعات سیاسی بزرگی به این کشور وارد شد و بقول مصاحبه کننده ی روزنامه همشهری مطمئنا تاثیر دیدگاههای سیاسی ایشان حتی در انتخابات 1400 خودش را بروز خواهد داد !!


مطلبی هم در مورد مضرات فیلترینگ تلگرام در درآمد بنگاههای اقتصادی الکترونیکی درج شده بود که با توجه به تخمینی بودن آمارها ، باز کمی تا قسمتی قابل توجه بود !! طبق این نوشته در 11 روزی که از فیلترینگ تلگرام می گذرد حدود 430هزار میلیارد تومان (!!) ضرر به این بنگاههای کوچک و بزرگ الکترونیکی وارد شده است !! قابل توجه اینکه خیلی از این تجارتکده های الکترونیکی ، فعالیت شان از نظر دولت ممنوع است و چرا باید یک روزنامه ی دولتی دغدغه ی تجارت آنها را داشته باشد ؛ مگر اینکه دستی در کار آنها داشته باشد !! ضمنا آیا این مبلغ برای 11 روز واقعا زیاد نیست !؟ یک کارمند فکسنی هنوز حقوق اش را دریافت نکرده ، 10% مالیات می پردازد و مالیات این مبلغ حدود 43 هزار میلیارد تومان می شود و آیا دولت نمی خواهد فکری به این درآمد فوق العاده بکند و نخبه های مثال زدنی اش را به این کار بگمارد !!؟؟ نشتی اقتصادی ، آنهم در این حد واقعا جای تاسف دارد و مطمئنا کاری از پطروس برنمی آید و باید تمام کابینه را داخل این سوراخ بکنند !!

 

مابقی مطالبی که در روزنامه درج شده بود ، ارزش وقت گذاشتن نداشت !!

 

مطلبی در تلگرام یکی از دوستان آمد که بلیط هواپیمای تهران - تبریز به قیمت 96هزار تومان !!! اینهم یک نشانه از نابسامانی سازمان قیمت گذاری و ... می تواند باشد که قیمت تخم مرغ با وجود وارد کردن یک شبه ، آنهم یک عالمه ، از خارج هنوز به وضعیت عادی برنگشته است ولی قیمت بلیط هواپیما حداقل نسبت به ارزانترین قیمت های آن بیست هزار تومان کاهش داشت !! چندین بار از ملی چارتر اقدام به خرید بلیط کرده ام و دیده ام که تفاوت قیمت فوق العاده ای در برخی پروازها و برخی ساعت ها وجود دارد !! مثلا برای پرواز تبریز - تهران از 116هزار تومان تا 256هزار تومان بلیط وجود دارد و می توان حدس زد که بلیط های گرانتر برای پروازهای کاری می باشد که هزینه را باید از جیب بیت المال بپردازند و مهم نیست !!


مطلب دیگر این بود که آقای رئیس جمهور از سخنرانی (!) و شاید حضور (!) در مراسم سالگرد آقای هاشمی امتناع فرموده بودند ...

 

امروز مطلبی آمد و مشاور جناب نوبخت شدن نابغه ی اقتصادی و صنعتی نخبه ی 10 ساله (!) که شرکت های ولوو و تسلا و ایضا ناسا و ... در صدد همکاری با ایشان بودند ، که در تلویزیون اشاره شده بود ، زیر رادیکال تکذیب رفت !! یک سوال آیا استفاده از یک نخبه ی ده ساله ، زیرمجموعه ی بحث " کودکان کار " قرار می گیرد !؟

 

 در نهایت آیا روزی خواهد رسید که سیستمی مانند فیلترینگ ساخته شود و نام آن دروغ سنج باشد تا بتوان با نصب آن در گوشی ها و رایانه ها ، صحت و سقم مطالب را فهمید!؟

 

  • دا دو

نظرات  (۱)

سلام 
روزنامه را نگهدارید .اگر مطالبش بدرد نخور باشه .حداقل صفحات متعددش برای چند روز آینده که دادو بانو دستور برق انداختن شیشه ها را برای سال نو ( البته 1397 نه 2018 ) صادر خواهند فرمود به دردتان خواهد خورد  از ما گفتن .
پاسخ:
سلام
البته روزنامه برای ما نبود ... یادش بخیر قدیمها روزنامه برای گذاشتن روی تابه ای که در آن کوکو سبزی می پختند کارآیی داشت !!
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی