یادداشت های دادو

علل شاد بودن مردم دانمارک

دوشنبه, ۲۰ آذر ۱۳۹۶، ۰۵:۳۹ ب.ظ

بعد از اینکه چندین سال پیاپی دانمارکی ها به عنوان شادترین مردم جهان انتخاب شدند؛ همه به فکر افتادند تا راز این خوشحالی و شادی را درک کنند.

 

راز این شادی در یک فرهنگ قدیمی روژی و دانمارکی به اسم hyyge است. فرهنگ «هوگه» راز زندگی آرام، صمیمی و دوست داشتنی مردم شمال اروپاست که باعث شده شادترین مردم دنیا باشند. هوگه می گوید برای لذت بردن از زندگی؛ باید سرعت زندگی را پایین آورد و از لحظه لحظه زندگی که می گذرد لذت برد. حتی لحظه هایی که به نظر ارزشی ندارند. اما اصرار بر هنر یا توانایی «زندگی در لحظه» فقط مخصوص هوگه نیست و خیلی از فرهنگ ها و حتی مذاهب به آن تاکید کرده اند. پس چرا به نظر می رسد هوگه موفق تر عمل کرده است؟


برای اینکه هوگه به زندگی شما وارد شود؛ باید چند اصل را رعایت کنید که در کتابهای این فرهنگ هم به آن ها اشاره شده و اجزای تشکیل دهنده هوگه و عکس های آن هستند.

✅ شمع: مهم ترین جزء فرهنگ و زندگی دانمارکی ها شمع است! برای شروع زندگی هوگه ای؛ همین امروز بروید و تعداد زیادی شمع بخرید. اصلا لازم نیست شمع های گران قیمت بخرید. بهتر است شمع هایتان از ساده ترین نوع ممکن و تک رنگ باشند. فقط اگر به بو یا دود شمع حساسیت دارید، نوع بدون دود و بویش را تهیه کنید.

✅ کتاب و مجله: مردم اسکاندیناوی اهل مطالعه زیادی هستند و کتاب ها و مجلاتشان را با خود به رختخواب می برند و به جای استفاده از گوشی، در آرامش و سکوت آخر شب به مطالعه کتاب می پردازند.

✅ نوشیدنی گرم: نوشیدنی های گرم جزء لاینفک هوگه است. اگر دوست دارید به سبک دانمارکی ها زندگی کنید؛ ماگ های رنگی و بزرگ و دوست داشتنی تهیه کنید و هر وقت احساس خستگی کردید یا بی حوصله بودید، خودتان را به یک نوشیدنی گرم دعوت کنید: هر چیزی که دوست دارید؛ شیرکاکائو یا یک دمنوش و….

✅ تکنولوژی ممنوع: دانمارکی ها از سر شب، کامپیوتر و گوشی هایشان را خاموش می کنند و به کارهای دیگری می پردازند. دوری از تکنولوژی و کتاب خواندن یا حضور در جمع، از مهم ترین اجزای هوگه است.

✅ لباس های گرم و نرم: در کشورهای شمال اروپا بیشتر وقتها هوا سرد است و به همین خاطر بیشتر به درد پاییز و زمستان ما می خورد. لباس های بزرگ تر از سایز؛ پشمی، نرم و راحت برای یک لایف استایل هوگه ای مورد نیاز هستتند. مخصوصا جوراب های بلند و پشمی بامزه که می توانید از بعضی مغازه ها تهیه کنید..

✅ مهمانی: بر خلاف تصور ما، اروپایی ها خیلی هم سرد و ماشینی نیستند. همین فرهنگ هم باعث شده که مردم شادی داشته باشند. همنطور که گفتیم، دانمارکی ها خیلی اهل فضای مجازی نیستند و به جای آن در مهمانی شرکت می کنند و یا کتاب می خوانند. آنها حداقل هر ماه یک قابلمه پارتی برگزار می کنند که هر کس با غذای خودش در مهمانی حاضر شود یا آخر هفته هایشان را کنار یکدیگر به مهمانی می گذرانند. «بازی کردن» یکی از پایه های مهمانی دانمارکی هاست.

✅ به خودتان جایزه بدهید: در این فرهنگ، نباید حتما کوه جابجا کنید تا بتوانید برای خودتان جایزه بخرید. هر ازگاهی چیزی که دوست دارید را برای خودتان بخرید. حتی اگر یک شکلات است. یا هر چند ماه یکبار؛ یک روز تا شب زیر پتو بمانید و لذت ببرید.

✅ کار فقط در محیط کار: دانمارکی ها هفته ای 33-35 ساعت کار می کنند. (البته کار مفید) ولی حتی یک ثانیه بعد از خروج از محل کار؛ به زندگی عادی برمی گردند و به مسائل کاری حتی فکر هم نمی کنند.

اگر از فرهنگ هوگه خوشتان آمده، قبل از همه این ها باید یاد بگیرید عجله را کنار بگذارید. اگر به شمال اروپا سفر کرده باشید، حتما متوجه سرعت کم مردم شده اید. با کم کردن سرعت زندگی، کم کم می آموزید به هر لحظه به چشم یک موهبت نگاه کنید. یادتان باشد ما وظیفه داریم از هر لحظه زندگی مان لذت ببریم؛ در غیر این صورت این نعمت بزرگ را حیف و میل کرده ایم.

 

( از دنیای مجازی !! )

 

  • دا دو

نظرات  (۳)

سلام

حتی خوندنش هم لذتبخش و آرامبخشه چه برسه زندگی کردنش!

در بلاد غربت که بودیم دنبال خونه میگشتیم برای اجاره، که آقایی که همراهمون اومده بود یهو پرسید: چرا ایرانی ها اینقدر در همه ی کارهاشون عجول اند؟
و ما هیچکدوم جواب مناسبی پیدا نکردیم که بهش بدیم!
فقط دخترم گفت: ایرانی ها محاسن زیادی دارن حالا این یه عیب کوچولو رو هم میشه ندیده گرفت!
پاسخ:
سلام
دقیقا .. همون چیزهایی که خودمون می دونیم ولی از عمل کردنش غافلیم ...
از قرار معلوم این داعشی ها و طالبانی ها و ... محاسن شان (!!!) بسیار زیادتر می باشد ( بیشتر از دورت بارماخ !! ) ولی آدم را همین چند تا عیب کوچولو از پا درمیآورد !!!!!!
اگه ایتم موبایل و تکنولوژی رو بتونم از زندگی حذف کنم که این روزا اعتیار گریبانگیر همه هست و خودش عامل ایجاد استرس خاموشه .... بطور کلی من فرهنگ هوگه ای رو تو خودم دارم و دقیقا از همین موارد تو زندگیم لذت میبرم و عجله ای برای رسیدن به فردا نیس در لحظه زندگی رو زندگی میکنم و با روشن کردن شمع و گوش کردن به موسیقی ملایم و خوردن نوشیدنی تو ماگ مورد علاقم یه حس خوبی دارم خیلی مطلب رو دوست داشتم
پاسخ:
درگیری های کاذب باید حذف شوند و یا بصورت ناپایدار باشند ...
ممنون
  • آرش تمیمی
  • سلام
    ببخشید برای بنده چندتا ابهام ایجاد شده
    چرا شمع اهمیت داره براشون ؟
     اخره شب از طریق گوشی کتاب نمیخونن ؟

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی