یادداشت های دادو

مطالعات تاریخی

جمعه, ۱۰ آذر ۱۳۹۶، ۰۵:۴۰ ب.ظ

چند وقت پیش که خانه ی مادر مهمان بودیم ، بانو از قفسه کتابی برداشت تا بخواند و اتفاقا این کتاب جلد اول تاریخ طبری بود !! اصولا کسانی که بخواهند در تاریخ گذشتگان تحقیقاتی بکنند سر و کارشان به تاریخ طبری می افتد و یا اینکه مرتبا در پانویس و پس نویس و منبع و ماخذ نام این کتاب را می بینند !!

 

یادم نمی آید کِی و چه مقدار از آن را خوانده بوده باشم و شاید هم تماما !!! و هر چه که بوده باشد مربوط به خیلی سال قبل باید باشد که علمای علم حافظه آن را مردود شمرده و از درجه اعتبار ساقط می دانند !! خلاصه اینکه بانو شروع کرد به خواندن جلد اول تاریخ طبری و این وسط من هم از ترکش های مطالعاتی ایشان بی نصیب نبودم !!! متن کتاب با اصول نگارشی خیلی قدیمی است و برخی اشتباهات حروفچینی ، از قبیل افتادن فاصله در وسط اسامی و نوشته ها باعث می شد تا روال مطالعه هی به مشکل بربخورد !!!
 
در زمان بازگشت به خانه جلد اول هم با ما به خانه مان آورده شد و قرار شد بانو از هرازگاهی مطالعه بفرمایند !!‌ این قبیل کتاب های برای مطالعات آزاد خیلی خوب هستند و اگرچه اطلاعاتشان کمابیش ناساز و غیرقابل اتکا می باشد ولی به لحاظ دادن میدان مطالعاتی خیلی خوب هستند ... خود نویسنده (‌جریر طبری ) در ابتدای کتاب می نویسد که اطلاعات آورده شده در کتاب بر اساس مدارک موجود در رابطه با آنها بوده و مسوولیت صحت و سقم را از خود رفع می نماید !!
 
همین ترکش های مطالعاتی بانو باعث شد تا در غیاب ایشان کتاب مزبور را دیدی بزنم و برای همین جلد اول را کلا مرور کرده و ختم کردم !! و دیروز که باز در خانه مادر بودیم جلد دوم را برداشتم و امروز تا نصفه خوانده بودم که گذاشتم تا در نوبت بعدی که به آنجا می رویم بخوانم !! کتاب زیادی دم دست من باشد از خواب و خوراک می مانم !!
 
کتاب تاریخ طبری که این روزها ملت همیشه در صحنه و پای تی وی ملی (!) با  تماشای سریال های مختلف پیامبران که ساخته و پخش می شود ، حداقل ثلث اش را ندیده خوانده اند !!! کتابی است که در آن مستندات مربوط به تاریخ قوم یهود و سلاطین ایران ذکر شده است و به روایت نویسنده ، تاریخ شاهان پارسی مستندترین مدارک تاریخی جهان هستند و تاریخ قوم یهود مستندترین تاریخ دینی جهان !!
 
این قبیل کتاب ها دارای تکرارنوشت ها هستند و برای همین کمی خسته کننده تر از کتاب های معمولی می باشند و خواننده باید مانند مسابقات " از پاریس تا داکار " حواس اش به فرمان و پدال گاز باشد و زیاد با خط کشی جاده و شانه خاکی و ... خودش را مشغول نکند !! البته هر مطالعه کننده ای بسته به منطقه ی پردازشی داخل مغزش می تواند روی موضوعات دلخواه توقف داشته و یا از برخی مطالب بصورت سرسری رد بشود !! و نکته ی جالب کتاب بررسی همزمان تاریخ یهودیان و بنی اسرائیل ، توام با تاریخ پادشان ایرانی می باشد و امروز تاریخ ادیان را به تولد حضرت عیسی(ع) رسانده و تاریخ شاهان رادر اردشیر درازدست نگهداشتم ، تا نوبت مطالعه ی بعدی !!!
 
  • دا دو

نظرات  (۱)

سلام بر جناب دادو

معلوم میشه نازنین بانو حوصله مطالعه شون خیلی خوبه ماشاالله
من زیاد حوصله مطالعه اینجور کتابها رو ندارم و خودم هم میدونم که این خوب نیست..
مگر اینکه بصورت داستان نوشته شده باشه!
پاسخ:
سلام
حق با شماست ؛ هم از بابت حوصله ی مطالعه ای بانو و هم خسته کننده بودن این قبیل کتاب ها !!
در داستان نویسی در کنار واقعیات باید مقداری هم جلوه های ویژه بکار برده بشود تا جذاب بشود و گاه بیننده جلوه های ویژه را بهتر می گیرد تا روایت اصلی را !!! و بهرحال دانستن اصل قضیه خوب است والا داستان یوسف(ع) در هالیوود ، یهودی از آب درمیآید و در سیمافیلم ، اسلامی !!!
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی