یادداشت های دادو

سهم ما از آذرماه ...

سه شنبه, ۷ آذر ۱۳۹۶، ۱۰:۴۱ ق.ظ

چند روز پیش از حیاط خانه ی برادر بزرگ عکس گذاشته بودم و غافلگیری برف و زیر برف ماندن درخت خرمالو !! فردای آن روز در خانه ی برادر مراسم پرفیض خرمالوچینان داشتند !! خرمالو هم از آن میوه است که تا خودش نخواهد زمین نمی افتد ؛ مگر به کمک قیچی باغبانی و فوت و فن اش !!

 

سهم ما را هم آورده بودند و گذاشته بودند خانه ی مادرم و دیشب آنجا مهمان بودیم و امروز آنها را با خود به خانه آوردیم !! پارسال خرمالو ها گنده تر بودند و امسال کوچولوتر هستند !! هر چیزی به مراقبت نیاز دارد ؛ حتی خرمالوی سخت جان که تا آخر پائیز خودش را نگه می دارد و اگر مراقبت لازم صورت نگیرد و بموقع تربیت نشود ، شاید خراب نشود ولی مطمئنا کوچک می ماند !! یک ملت هم مانند و چه بسا سرسخت تر از خرمالو می باشد و ممکن است از کوران حوادثِ روزگار جان سالم به در ببرد ولی این احتمال هست که کوچک بماند و به افتخارات گذشتگانش دلخوش باشد !!!

 



این خرماقلوی چهاروجهی زمانی کشف شد که در تی وی درباره جراحی و جداسازی جنینی دوقلوها خبر پخش می کردند!!!

 

پ ن : خرمالو را بشناسیم !!

 

  • دا دو

نظرات  (۴)

سلام و درود

به به .. نوش جان این سهمیه پاییزی
یاد همطاف بانو و خرمالوی یاد افتادم!!

من شنیده بودم برای دیابتی ها ضرر داره ولی اینطور که در این مطلب خوندم ظاهراً بی ضرره...
درضمن نشنیده بودم که در غذا استفاده بشه ..

من خرمالو رو وقتی کمی گس باشه بیشتر دوست دارم تا کامل رسیده باشه ...

خدابیامرز پسرعموی پدرم که چند سال قبل به رحمت خدا رفتن، یک خونه بزرگ و قدیمی دارن که خدا رو شکر ورثه هنوز حفظش کردن و با اینکه خالیه ولی نفروختن خونه پدری رو ...

هرسال از خرمالوهای حیاط به ما هم سهم میدن و با اینکه ریز و کوچولوئه اما خیلی شیرین و رسیده ست .. جالبه که یکسال میوه میده و یکسال میوه آنچنانی نمیده که اصطلاحاً میگن درخت قهر کرده!!!
و علت قهر کردنش هم بر ما مکشوف نمیباشد!!


پاسخ:
سلام
گاهی اوقات برخی مسایل باعث می شود تا آدم برود و چند صفحه در موردش بخواند و غالبا راضی برمیگردد ...
من خرمالو خور نیستم ولی ظاهرش را دوست دارم ، چرا که با یک واسطه مرا یاد املت می اندازد !!!
خدا رحمتشان بکند ، قدیم الایام از این موارد زیاد بود ... حیاط بزرگ بود !! درخت توت و خرمالو و انجیر و ... بود !! و همسایه از همسایه سهم می برد !!
درخت هم جاندار است و شعور دارد ، لابد می تواند قهر بکند!
سلام، 

آنقذر کوچک شود و ریر باز افتخارات بماند تا بگندد!!
پاسخ:
سلام
متاسفانه اینهم نوعی سرنوشت است که ملت ها بدست خود رقم می زنند ...
  • همطاف یلنیز
  • سلام سلام
    کی بود کی بود منو صداا کرد؟ ^-^
    ...
    آشنایی من با خرمالو از اشتباه گرفتنش با گوجه فرنگی متظم در ولایت شروع شد.
    بعد از خوردنش طعم گس و فرم دهان جمع کنش! تا مدتها دور نگهم داشت
    تا سالها بعد که با درخت خرمالو  آشنا شدم در کرمان
     و مزه شیرینش مرا جذب کرد تا الان...
    ولی سخت جانی خرمالو رو الان شنیدم ها...
    ...
    برقراربمانید و راضی
    پاسخ:
    سلام
    گوجه فرنگی متظم (!؟!؟) را نوفهمیدم !!!
    من هم بیشتر از آن عکس می گیرم تا بخورم !!!
  • همطاف یلنیز
  • سلامی مجدد
    خوو یادمه اولین بار -22 یا 23سال پیش-...از جلوی میوه فروشی رد شدم دیدم یه سبد کوچک گوجه فرنگی یک اندازه! منظم کنار هم چیده شدند.
    خوو گوجه فرنگی رو اغلب با خیار می خریدیم کوچک و بزرگ با شکلهای متفارت! تااینکه یکی دوستان شفیق  اسم خرمالو رو  گفت و این شد شروع آشنایی ما ^-^
    پاسخ:
    و علیک مجدد
    اتفاقا من چند روز پیش رفته بودیم مراسم پرفیض جگرخوران !!! رفتم از میوه فروشی بالاتر از جگرکی چند تا گوجه فرنگی بخرم تا بهمراه جگر بدهم بپزند !! خلاصه اینکه تا انتهای طبق های میوه رفتم و برگشتم و پرسیدم : " گوجه فرنگی تمام شده ؟ " جواب داد :" همان انتها هستند !! " دوباره برگشتم و دیدم خرمالوهایی که در سینی دیده بودم گوجه فرنگی هستند !!!! گوجه فرنگی های گلخانه ای ( مخصوصا محصولات جلفا ) خیلی شیک و تمیز و زیبا و خوشرنگ تشریف دارند !!!!!!!!!!!
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی