یادداشت های دادو

اووم ماخ !!

دوشنبه, ۲۴ مهر ۱۳۹۶، ۱۱:۵۴ ب.ظ

انگار یک کلمه آلمانی را به فارسی نوشته باشم ... معادل دقیق این کلمه را نمی دانم شاید یک چیزی باشد در ردیف همان " دلم خواست " ... رسم است که در منطقه ما مثلا وقتی کباب می پزند و بویش پخش می شود می گویند شاید کسی دلش بخواهد !! ولی این اووم ماخ هر چه که هست یک پرده از نظر معنائی و اخلاقی از دل خواستن بالاتر است و در فرهنگ بومی جایگاه خاصی دارد ...

 

فاصله ی طبقاتی و عدم دسترسی عموم به خیلی از دلخوشی باعث می شود که بعضی چیزها تاثیر روانی نامطلوبی در برخی بگذارد ، البته با توجه به عدم رعایت عمومی و نهادینه شدن فرهنگ عدم رعایت (!) می رود که این مورد اخلاقی کم کم از بین برود و دیگر مهم نیست که کسی دلش بخواهد یا نخواهد !! اصلا در فرهنگ جدید برخی استفاده ها صرفا برای دل سوزاندن دیگران می باشد ...
 
گاهی اوقات ما ددر می رویم و چند عکس ددری می گذاریم تا دوستان هم ببینند !! گاهی هم عکس یک خوردنی و یا جمع دورهمی !! برخی هم به شوخی می نویسند که " جای ما خالی ! " ، " ما را هم ببرید ! " این عبارات در گفتمان روزمره جا افتاده است و مفهوم اووم ماخ نمی دهد و این دل خواستن خیلی عادی است که خیلی ها بنا به دلایلی نمی توانند برنامه های ددری اجرا بکنند و با توجه به داشتن امکانات کافی ، دلایل خاص خودشان را دارند !! ولی برخیها هم هستند که قصدشان از منتشر کردن سفرنامه ها و عکسهای آن چنانی ، خون به دل کردن کسانی هست که می دانند که می بینند و می دانند که لایک می کنند و می دانند که آرزوهای خوب خوب برایشان می کنند ولی ته دلشان یک بلبشوئی هست که نگو !؟ عکس گذاشتن با لباس های آنچنانی در رستوران های آنچنانی و مسافرت های آنچنانی که خود به رخ کشیدن است در حد آنچنان !!
 
این داستان سر و تهش با این چند جمله هم نمی آید و همه ی ما از دوران کودکی آن را با خود داریم و با دیگران از این نوع معامله ها می کنیم و انشاءلله که کم کم این رفتارها را همه کمتر بکنند !! وقتی اینها را نوشتم یک بیت شعر آمد جلوی چشمم و روی کی برد را گرفت که الا و بلا  باید مرا درج بکنی ؛ چشم !!

چو بینی یتیمی سرافکنده پیش        مزن بوسه بر روی فرزند خویش

حالا اونهائی که مراسم های آنچنانی برای هر مناسبتی می گیرند ، بهتر است خودشان را با این شعر تراز بکنند !! نه اینکه مراسم نگیرند ولی توی بوق و کرنا آن را جار نزنند !!

من هر از گاهی از سر سفره عکس می گیرم و در گروه خانوادگی می گذارم ، طبق معمول نوه ها می آیند و می نویسند که آه و واویلا و ... !! این شیطنت ها از ما به آنها رسیده است !! ولی مادرم گیر می دهد که از این عکس ها نگذارید ، شاید یکی ببیند و دلش بخواهد !!!! خاصه اینکه این اووم ماخ ، برای پسر بچه ها تعریف و تاکید شده است و ژن اووم ماخ در دختربچه ها ضعیف تشریف دارد !! ولی دو شب پیش که من عکس ماکارونی با ته دیگ آنچنانی اش را گذاشتم و منظورم بیشتر خیارشورهای خانگی مان بود ، کامنت دخترها صفحه را شلوغ کرده بود !!
 

 
چند روز پیش مهمان بودیم و صاحب خانه زحمت کشیده بود و حوصله بخرج داده بود و کمپوره سیب زمینی تدارک دیده بود !!! همه چیز ماجرا یک طرف ، سر سفره آمدن این غذا یک های و هویی بهمراه داشت و موجی از عکسبرداری ها و طبق معمول منهم در راس برنامه ها بودم ... خوردیم و سهمی هم برای ناهارمان آوردیم و دوباره به آن پنیر پیتزا اضافه کرده و سر سفره آوردیم !! عکس اش را برای میزبان فرستادیم و برایم نوشت که " آدم این چیزها را تنها نمی خورد !! "
 
حالا یکی دو تا عکس می گذارم ولی قول بدهید که اووم ماخ نکنید !!
 





 
اینهم از خاگینه یا بقول خودمان " قیقاناخ " ، که یک تنه با همه حسن ختام ها سفره ، برابری می کند !!
 
 
  • دا دو

نظرات  (۶)

  • قوقولی خان
  • داری با این نوشتها کارهای خودت (عکس ها) رو توجیه میکنی................
    پاسخ:
    توجیه چیه !؟ دارم یک مسئله ی فرهنگی را توصیف می کنم ...
    سلام و درود بر دادو خان

    بقول شاعر: هَی وااااای ِ من !!!

    آقا اووم ماخ فقط مال پنج دقیقه اولمون بود!!
    خدا رو شکر تازه نهار خوردم و کمی باعث تخفیف اووم ماخ شد!!!

    والا راستش منم خیلی وقتها دلم میخواد عکس موقعیت های مختلف یا غذاهایی که درست میکنم رو بذارم، البته کم و بیش هم میذارم ولی فکر همین مسئله رو که میکنم منصرف میشم...

    خدابیامرزه مادربزرگم همیشه میگفت : بالا قدیم زمانی بیز خورَِک پیشیرَندَه یدّی قاپی یَه پای ورَردوخ!!
    الان که خدا رو شکر خونه ها شده آپارتمانی و از هر واحدی عطر غذایی بلنده و بازار ِ اووم ماخ داغ !


    پاسخ:
    سلام
    همینه که میگن اووم ماخ دخترا زیاد مهم نیست ، سر پنج دقیقه می پرد ولی برای شازده پسرها کار سخت است و به شب هم می کشد !!
    البته حالا در شهرهای بزرگ بخاطر رفاه نسبی مورد اووماخ کم داریم ولی خوب دیگه ، باید همیشه جنبه ای نادر را هم در نظر گرفت !! ضمنا با الوده شدن هوای شهرهای بزرگ دیگر بوی غذا آنچنان ملموس نیست و انگار در همه ی خانه ها دارند دود راه می اندازند !!!
    سلام  البته بعضی وقتها هم نباید اووم ماخید  !! چراکه گاهی   به مشام رسیدن  بوی کباب ناشی از داغ کردن چیز دیگری باشد .
    پاسخ:
    👍😉😁
  • انشالله دانشجو
  • در این خوابگاه بی آب و خوراک، آتشی بر دلم انداختی ای دوووست
    پاسخ:
    😁😉
    پس نمنه.... حالا جواب من که 12شبه و شامم نخوردم و اینارو دیدم چی میخواین بدین
    از اونماخ گذشت کار من!!!
    دستور پخت این کمپوره رو بذارین لطفا
    پاسخ:
    سلام
    از بند اول صرفنظر می کنیم ...
    وامما روش پخت :
    سیب زمینی را شسته و توی فر می گذاریم ، تقریبا دو ساعت !! ( بستگی به بزرگی و کیفیت سیب زمینی دارد !! ) از سطح مرغوبش (!) یک وتر (!) برش داده و شکم اش را خالی می کنیم و بعد با محتویات دلخواه مخلوط می کنیم ( مثلا انواع سس ، مرغ ، ... ) و سپس دوباره در شکم سیب زمینی پر می کنیم ... روی آنها را با پنیر پیتزا می پوشانیم ، در فر قرار داده و شعله گریل را روشن می کنیم تا پنیز ذوب و سرخ شود !!! چنانچه کمپوره خوشمزه از آب درنیامد مربوط به عدم رعایت دقیق مراحل ذکر شده می باشد !!!!!
    سلام مجدد و صبح شما بخیر

    آقا من فقط خواستم اینو هم اضافه کنم که:

    اون ماکارونی خوشمزه یه طرف
    ته دیگ برشته و طلاییش هم همون طرف!
    خیارشور های خانگی که به نظر خیلی ترد و شیشه ای میان هم باز همون طرف!!
    کمپوره ها رو هم کماکان همون طرف جا میدیم!!!

    ولی این قیقاناخ طلایی و هوش ربا رو بذارین یه طرف دیگه که الحق هیچ غذایی نمیتونه باهاش رقابت کنه!!!
    (و البته مقام دوم هم میرسه به آبغورا آشی)!

    پاسخ:
    سلام
    می بینم که سفره هم جناح بندی و طرف کشی شد !! همه که یک طرف باشند میز چپه می شود !؟
    قیقاناخ که اعیان نشین سفره می باشد !!
    آش هم که نباشد ، آشپز معنی اش را از دست می دهد !!
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی