یادداشت های دادو

اختلاف طبقاتی

سه شنبه, ۴ مهر ۱۳۹۶، ۰۹:۲۱ ب.ظ

در قدم زنی روز گذشته یک صحنه ی تصادف ، کمی تا قسمتی افکار مرا اطراف گزینه ی " اختلاف طبقاتی " به پرسه واداشت ... یک پراید نگونبخت از فرعی وارد خیابان اصلی شده بود و در نهایت بدشانسی ( بی ملاحظه بودن همیشه هست ! ) یک خط شیک روی بدنه ی بنز آخرین سیستم انداخته بود !!

 

بنظر می رسید که راننده نگونبخت علاوه بر اینکه باید ماشین اش را بالای خسارت می داد ، چند ماهی هم باید می رفت حبس می کشید تا اقربا و فامیل پول بقیه خسارت را جور می کردند ...

 

ابتدا به ساکن نیش انتقاد به راننده پراید باز بود که : " کاسیب !! ( معادل فقیر ) ... مگر چشم نداری ، بنز به این زیبائی ، باید فاصله ات را حفظ بکنی و احیانا اگر پشت سرت هست ، راه بدهی تا بیاید جلو برود و دل سیر نگاهش بکنی (!!) یعنی چه که خودت را چپانده ای در شکم این خوش قواره و روی چهره ی زیبایش خط انداخته ای !؟ "
 

بعد که حساب پراید را صفر کردم ، در خیالم ، به راننده ی بنز گیر دادم که : " آخه ای تازه به دوران رسیده ... که به لطف منطقه آزاد ارس ، بنز سوار شده ای (!!) گیرم که پولش را از جائی دست و پا کرده ای (!!) ، معرفت و شخصیت بنز سوار شدن را چگونه می خواهی صاحب بشوی !؟ مگر نمی دانی این ساعت از روز نصف بیشتر ماشین هایی که از خیابان های مرکزی شهر رد می شوند  ، نیسان و وانت و تاکسی و ... هستند ، خودت را می خواهی توی چشم اینها بکنی !؟ از تو بزرگترها داخل شهر با پژو و ال 90 و ... می چرخند و شبها در دورهمی های آنچنانی ماشین هایشان را به رخ هم می کشند و ... "

 

به شخصه نه طرفدار حذف اختلاف طبقاتی هستم و نه ترویج فرهنگ غلط آن ، هرچند که در طول تاریخ مدنی انسان ، اختلاف طبقاتی و فرهنگ های منسوب به آن هیچوقت مثبت نبوده اند !! ولی واقعیت این است که جامعه گردانانی که ادعا دارند ( خیلی از کشورهای هم سطح ما برای گرداندن جامعه خود نه برنامه ی خاصی دارند و نه ادعائی !! ) چگونه باید اخلاق اجتماعیی را تعریف بکنند تا در سایه ی آن ، اشتباهات روزمره و رایج ، مانند اشتباهات رانندگی که همیشه بوده و هست و به امید خدا رها شده است (!!) منجر به چنین تاوان های عظیمی نشود و برای صاحبان چنین زندگی های لوکسی نیز پوششی باشد !؟؟

 


  • دا دو

نظرات  (۱)

سلام

همیشه معتقد بودم و هستم که هیچوقت نباید چیزی رو به "کلّ" تعمیم داد اما راستش چیزی که من این روزها تو خیابون میبینم اینه که نسبت شاسی ماشین با شعور راننده یک نسبت کاملاً معکوسه ..

جوری تو خیابونها رانندگی( البته بهتره بگم خلبانی!!) میکنن که انگار خیابون ها ملک ارثی آباء و اجدادشونه و کوچکترین حقی برای سایر ماشینها قائل نیستن ...

دلم واسه راننده پراید خیلی سوخت ...


پاسخ:
سلام
اوضاع رانندگی که خیلی خرابه و شامل همه ی طبقات می شود و راننده ی خوب و رعایت کن هم آنقدر کم هست که بشود از آنها صرفنظر کرد !!
درسته کار پرایدیه سخت بود ولی برای چند نسل آینده اش هم مورد برای تعریف کردن درست کرده بود که فلان سال پدربزرگ من به یک بنز آخرین سیستم زده بود !!!
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی