یادداشت های دادو

شاخصی بنام سلیقه !

دوشنبه, ۲۰ شهریور ۱۳۹۶، ۰۱:۰۸ ق.ظ

زندگی مشترک جای خوبی برای بروز یافتن برخی اختلاف سلیقه ها و اختلاف علاقه هاست !! انسان در برخورد با افراد دیگر ، خانواده های دیگر ، جمع های دیگر درمی یابد که چقدر بر اساس علاقه و سلیقه ی خود زندگی کرده است و در همین جاست که برخی سعی می کنند تا علائق خود را و سلائق خود را بر دیگری تحمیل نمایند و چه بسا برای علائق و سلائق خود دلایل منطقی بسیاری ببافند و احیانا پافشاری هم بکنند !!

 

امروز مطلبی خواندم در صفحه ی اول روزنامه فردا (!) ، به کشت و کشتار در میانمار اشاره رفته بود !! حس ناجوریست وقتی که انسان در مقابل عملی یا خبری دست و پا بسته بماند و نداند و نتواند که چه بکند ... این همان استیصال انسان معاصر است که در دست ساخته های خود اسیر مانده است !!! یک قوم و یک تفکر در توجیه سلائق و علائق خود براحتی دارد آدم می کشد ، می سوزاند ، آواره می کند !!
 
فیلم ها و کتا بهای تخیلی زیادی خوانده و دیده ایم که در آن انسان ها اسیر ربات های خودساخته می شوند و آنها اداره زندگی را بدست می گیرند !! البته نسخه های هالیوودی همیشه یک درصد امید در آخر فیلم نگهمی دارند و ناگهان یک قهرمان خیلی خاص از راه رسیده و کار را به خوبی و خوشی پایان می دهد ... ولی اگر بخواهیم جریان فیلم ها و نوشته ها را قبول بکنیم باید بدانیم که آن یک درصد انتهای فیلم بیشتر از یک آرزوی خام و خیالی دور نیست !!
 
امروز ما درگیر چیزی بنام سیاست ها و قوانین هستیم ، قوانینی که برای آسایش و آرامش انسان ها نوشته شده است !! قوانین و سیاست هایی که انسان ها را در کلونی های بزرگ و کوچک از هم جدا کرده است !! و در خط کشی ها و پشت مرزهای خودساخته اسیر کرده است !! از این مرزها تردد انسان ها با قوانین خاص تری صورت می گیرد ولی اندیشه ها ، تاسف ها و حسرت ها براحتی عبور می کنند و زندگی کلونی ها را تحت تاثیر قرار می دهد ...
 
تنها کسانی می توانند این قبیل رفتارها را نکوهش و تقبیح بکنند که علائق و سلائق شان از خودشان به بیرون راهی ندارد و کوجکترین آزاری از سلائق و علائق شان به دیگران نمی رسد !!
 
===
 
امروز برای همراهی ناهار ، قرار بر تهیه خیار ماست بود !! من علاقه زیادی به ماست و شیر محلی دارم و بانو در زمینه لبنیات پاستوریزه عمل می نمایند !! چند وقت پیش باتفاق دوستان از منطقه لیقوان ماست محلی خریده بودم و همه اش را خودم خوردم و بانو از ان دوست نداشت ( عموما بانوان عصر جدید از این نوع لبنیات بدلیل بوی ببعی اش خوششان نمی آید !! ) ، البته بدلیل اینکه ماست های محلی این منطقه فوق العاده خوشمزه هستند و البته کمی ترشمزه ؛ بعد از خوردن هر قاشق از آن یک صدای بعی هم در می آوردم  !!!!!!!! قرار شد که امروز برای هر کسی خیارماست جداگانه ای تهیه شود ، یکی با ماست محلی و یکی با ماست پاستوریزه
 

 
===
 
در وبلاگ یکی از دوستان در مورد آش رشته مطلبی گذاشته بودند و اینکه در جمعی هر کس از سلیقه ی خود در پختن آش رشته حرف زده و دلایل خاص خودشان را می آوردند و ... امروز در ضمن خریدهای سفارشی بانو ، یک کیلو هم سبزی آش خریدم و خلاصه اینکه برای شام آش رشته داشتیم !! من مطلب مربوط به وبلاگ دوست عزیز را نخوانده بودم و در جواب سوال بانو که اگر بجای لوبیای قرمز در آش لوبیا چشم بلبلی بریزیم چه می شود گفتم : " فرقی ندارد !!" ، اگر آن مطلب را خوانده بودم حتما اشاره می کردم که کتاب قانون آشپزی (!) استفاده انواع لوبیاها به جای هم را قدغن کرده است !!!
 

 
===
 
در دو روز گذشته مشغول کاردستی جدیدمان بودیم ، قرار شد یک زیرپائی کنفی برای اتاق کتابها درست بکنیم و بهمراه دو فقره صندلی و یک میز کنفی دکور آنجا را کنفی بکنیم !!

در بازار ما را نشان کرده اند و از راه که می رسیم می گویند :" آنهایی که کنف را کیلومتری می خرند ، آمدند !! "
 

 
Hemp: این را هم یاد گرفتم که نام انگلیسوی کنف می باشد ...
 
  • دا دو

نظرات  (۱۵)

سلام و درود بر جناب دادو

از نظر شخص بنده، سلیقه و علاقه تا جاییکه مخلّ آسایش و آرامش دیگران نشه، برای هر کسی کاملاً مجاز و آزاده ...

چیزی که هیچ رقمه نمیتونم زیر بارش برم، تحمیل عقیده و سلیقه ست و اینکه "نظر من بهترین نظر و روش من بهترین روشه" ...

بارها و بارها شده که در غذاهای مختلف یک یا حتی چند مورد رو تغییر دادم و نتیجه نه تنها هیچ عیبی نداشته چه بسا که خوشمزه تر و لذیذ تر هم شده ....

و صد البته آشپزی مثال خیلی کوچک و کم اهمیتی بود که برای این مقوله در وبلاگم نوشتم ... خواستم بگم چقدر از این بابت در زندگی هامون تحت فشاریم و چقدر منم میزنیم و چقدر دیگران رو از این بابت رنج و عذاب میدیم ... بخصوص در زمینه دین و سی یا ست ...

منهم از لبنیات محلی دوست دارم ولی بچه هام (بخصوص دخترم) میگه بوی گوسفند میده!! و به ناچار از لبنیات پاستوریزه استفاده میکنیم ...

آش هم بسیار خوش رنگ و رو ست (و قطعاً خوشمزه و لذیذ) و البته مهم اون عشقیه که هنگام طبخ، وارد اون آش میشه، وگرنه نخود و لوبیا و عدس و غیره!! در حاشیه اند !




پاسخ:
سلام
همه ی فرمایشات متین و قابل قبول ...
لطف دارید
سلام مجدد

گفتین اونایی که کنف رو کیلومتری میخرن اومدن، یادم به یه خاطره افتاد

سالها قبل که طلا به گرانی الان نبود، هر عروسی که میرفتیم، من صاف میرفتم مغازه زرگری که آشنامون بود و یک جفت گوشواره میخریدم بعنوان کادوی ازدواج ...

یک سال فروردین ماه بود که چهار تا مراسم عروسی پشت سر هم داشتیم و من بفاصله های دو سه روزه میرفتم اون مغازه و یک جفت گوشواره میخریدم!!!
طوریکه دخترم میگفت: مامان این آقا (فروشنده) به محض اینکه شما رو میبینیه دست میکنه از داخل ویترین یه جفت گوشواره در میاره میذاره تو جعبه و میگه حتماً بازم گوشواره میخوان !!!!!!!
پاسخ:
علیک سلام مجدد
امروز دوباره رفتم به آن مغازه و کنف گرفتم و چسب حرارتی !!
دو تا هم عکس نشانش دادم و رسما در کف کنف ها فرو رفت ... گفت برایش تلگرام بکنم و من نکردم و گفتم تا نوبت دیگر که می آیم چشم به در بمان !!
باید اعتراف کنم که خیلییییییییییییییییییییی خیلیییییییییییییییییییییییییی چشمک زد اون آشه 

خصوصا بهمممممم که اصن زبونم بند اومد و نشد راجع به بقیه ی پست نظر بدم

واااااااااااااااااااااااااااااااااای

یکی کمک کنههههههههههههههههههه
پاسخ:
سلام
لطف دارید...
ما بانوان عصر جدید که طبق روایتِ مستند، فرزند زمانه ی خود هستیم و فبها المراد.. ولی بعضی آقایان عصر قدیم که در زمان مانده اند، لازم است یک فکری برای مرادشان بکنند..
پاسخ:
سلام
این روزها مراد را قسمت تقسیم می کند !!
سلام و درود فراوان بر استاد دادوی کنفی آن هم از نوع کیلومتریش!

حاج آقا مسالتن؟
این کنف با اون کنفت چه فرقی دارد؟
پاسخ:
سلام ، ممنون از لطف شما
آن کنفت را باید تجزیه تحلیل کرد ، ک ، ن با کسره منظور است ؟ یا ک ، ن با فتحه ؟!
استاد دادو؟ چرا بجای ماست و خیار  نوشته اید خیار ماست؟
پاسخ:
در طعمش که فرقی ندارد ، می ماند ادبیاتش !! دفعه بعد جایشان را عوض می کنیم ...
راستش الان عجیب هوس ببعی شدن کردیم اما چنین ماستی در تهران موجود نیست استاد راهنمایی بفرمایی لطفا.دلمان بد جور ضعف رفت
پاسخ:
هر که را طاووس باید ، جور هندوستان برد
می توانید بروید طرف آبعلی - پای دماوند و کمی تهیه بکنید و رفع دل ضعفه نمائید ... هر چند آن این نشود !!
عرض کنم که به نظر بنده آش رشته بدون کشک و پیاز داغ و سیرداغ  دقیقا مثل پوتین بدون بند می باشد
پاسخ:
و مهم همین است که شما پوتین بدون بند را باز پوتین می شناسید نه دمپائی !؟
سلام بر جناب دادو

آقا من دوباره عکسها رو نگاه کردم و متوجه یک نکته کنکوری!! در عکس ماست و خیار شدم
اون انتهای قاشقها که به هم وصله خیلی زیباست
و نشان دهنده ی اینه که هرچقدر هم سلیقه لبنیاتی شما و بانو متفاوت باشه، دلها به هم وصله ...

تازه عکس هنر کنفی شما رو هم به همسرم نشون دادم و کلّی پز دادم و گفتم ببین چه دوستان هنرمندی دارم من ...
پاسخ:
سلام
بعله این شکل قرار گرفتن قاشق ها اتفاقی نبوده و تضارب آرا را نشان می دهد  
لطف دارید ... لوله کنم بفرستم خدمتتان ؟
سلام .خداییش استادیدها . درود بر شما
بااجازه تون تا کنفت نشده ا یم و ازمون کنف نساخته اید بزنیم به چاک و الفرار.عزت زیاد استاد
پاسخ:
سلام
لطف دارید با کمی اغراق !!
البته قبلش اینو بگم بعد رفع زحمت کنم
با پوتین بدون بند نمیشه قدم از قدم برداشت در حالی که  با دمپایی میشه
پاسخ:
معلوم برآمد که از مرفهین بدون درد تشریف دارید ...
سلام

نهایت لطف شماست اما راضی به زحمت نیستم
انشاالله "آنا یوردوم" میطلبه میاییم هم از این آش خوشمزه میخوریم هم این پادری زیبای کنفی رو خودمون لوله میکنیم و بیادگار میبریم!! ( شکلک در دیزی بازه و این صحبتها)!!!
پاسخ:
سلام
ناقابله ..
ایشالا خبردار بشویم و میزبان آش و ...
  • قندک میرزا
  • دادا کم کار شدی؟
    پاسخ:
    سلام
    باقتضای علاقه و حوصله کار می کنیم !!
  • قندک میرزا
  • داداجان از کی تا حالا  دمپایی پوش ها جزو مرفهین بی درد شده اند؟
    پاسخ:
    منظور این بود که انگار از مرفهین می باشید و راهتان از گذر خدمت اجباری نیافتاده است !!
  • قندک میرزا
  • دادا بنده جبهه رفتم و پوتین و لباس رزم هم پوشیدم
    پاسخ:
    با این حساب تقصیر از من نیست که یک جبهه دیده از پوتین بدون بند حرف بزند ... من پوتین بدون کف هم دیده ام !!!
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی