یادداشت های دادو

یک ددر کامل

جمعه, ۲۰ مرداد ۱۳۹۶، ۱۱:۵۱ ب.ظ

امروز صبح در ادامه قرار تلفنی شبانه باتفاق دو مادر همسر (دو قینانا !!) بطرف جلفا راه افتادیم ... یک نیمچه خریدی ما داشتیم و یک نیمچه دلتنگی آنها ، این روزها هوا باندازه ی کافی همه را دلتنگ و بی حوصله کرده است !!

 

ساعت 9 راه افتادیم و طبق برنامه ، حوالی ساعت 11/30 در جلفا بودیم ، برعکس انتظاری که داشتم جاده خلوت بود !! دو سه ساعتی مشغول دید زدن و خرید بودیم ، در برخی از این هایپرمارکت ها که از شیر مرغ تا جان آدمیزاد پیدا می شود ، یک قیمت هایی دیده می شود باور نکردنی ، آنقدر که آدم شک می کند بخرد یا نخرد !! مثلا کفش رپارچه ای زنانه گذاشته بود از قرار جفتی 9500 ، اگر یکبار مصرف هم بودبرای این قیمت خیلی خیلی خوب بود !! یا مثلا یک جفت کفش آدیداس دیدم که از دور با آدم حرف می زد و صدا می کرد ، از نزدیک هم خوب بود ، همان ظاهرش از سر قیمتی که زده بود زیادی بود ، کیفیت و دوام کفش بماند (!) یعنی یک جفت از آن می خریدی و بگذاری توی جاکفشی ، از گذاشتن گل در راه پله  تاثیر بیشتری در دلگشایی و روحیه سکنه می گذاشت !!! خانم ها هم که فروشگاه را وجب به وجب اسکن می کردند ... در یکی از فروشگاههای درن دشت (!) در گوشه ی سالن ، یک در نیمه باز بود که معلوم نبود پشت اش به کجاست ، مردم به آنجا هم رحم نمی کردند و با کنجکاوی انجا را هم دید می زدند تا شاید چیزی پیدا بکنند !!

 

ناهار را در جلفا خوردیم ، دستی دستی برای خودمان یک پاتوق ناهار دست و پا کرده ایم و غذاهایش هم بد نیست و ...

 

بعد از ناهار و در حالیکه هوا واقعا گرم بود !! مسیر بازگشت را تا سه راهی خوی - گلفرج آمده و به آنطرف پیچیدیم ... یک جاده که در بهار طراوات خاصی با لاله های بیشمارش دارد و در تابستان فقط باید رفت تا تمام بشود ... " اکوموزه گلفرج " تابلویی است که بدون شک همه ی مسافران جلفا را تحریک می کند تا ببینند و بدانند که کجاست !؟!؟ ما هم رفتیم تا آنجا ،البته مقبره " جرجیس نبی " هم در انجا قرار دارد !!!

 

روستای "ویران باغ " در کنار " کلید داغ " ، جایی بود که اکوموزه گلفرج در آنجا بود ... یک ساختمان با محوطه ای نیمه کاره که مقداری از اسناد مربوط به منطقه و اشیاء قدیمی منطقه در آنجا بمعرض دید گذاشته شده بود و چند گونه ی تاکسیدرمی شده از خرس و گرگ و بزکوهی و ... شاید برخی از بازدید کننده ها فکر می کردند که این اشیا مربوط به دوران باستان بوده باشد در حالیکه شاید در پنجاه سال قبل با همین وسایل در ایم منطقه ی متروک و بدون تردد بعنوان تنها ابزار زندگی مردم بودند ...


مقبره جرجیس پیامبر ، حدود 13 کیلومتر با روستا فاصله داشت و رفتن به آنجا ماشین شاسی بلند و محکم طلب می کرد ، دوستداشتم بروم و ببینم ، برای یک برنامه در زمان دیگری موکول کرده و بعد از تماشای موزه و خوردن چایی در کنار منقلی که انواعی از کتری ها در روی آن می جوشیدند، به جلفا برگشتیم و دوباره کمی بازارگردی و خرید کردیم ...

 

 

ادامه مسیر بازگشت مان را از داخل شهر مرند ادامه دادیم و کمی در داخل شهر دور زدیم ، بمعنی واقعی کلمه ، جمعه بود !! مرند از جمله شهرهای سرسبز و وزیرپرور ایران می باشد و با اینکه از ساختار روستایی خود فاصله ی چندانی ندارد ، چند وزیر به کابینه های مختلف داده است که نمونه ی آن عیسی کلانتری بود که چند دوره وزیر کشاورزی بود و شافعی و مرندی و ... !!!

 

یک شسعار در چند جای شهر چشم مرا آزار داد : " مرند ، قیم نمی خواهد !! " ولی چیزی که من از ساختار شهر و وضعیت کوچه و بازار می دیدم ، حکایت از آن داشت که نه تنها قیم های مختلف داخلی که برای سرو سامان دادن به وضعیت یک کلونی بزرگ بنام مرند (!) نیاز به کمک های بین المللی هم می باشد !! اینکه کسانی باشند و چند ریال پول جیب شان باشد و فکر بکنند بی نیاز هستند (!) بیشتر از یک توهم نیست ... شهر مرند برای اینکه همپایه ی یک روستای هلندی بشود ، حداقل نیم قرن زمان لازم دارد !!!

 

  • دا دو

نظرات  (۳)

سلام و درود بر همشهری دادو

جلفا گردی گوارای وجود .. انشاالله همیشه به ددر!!

اون کفشهایی که فرمودین دختر من خرید ده هزار تومن
ظاهر زیبا اما قالبهای ناراحتی دارن که فوقش به درد این میخوره که بپوشی و با ماشین بری جایی و برگردی!

از این چایی های آتش پز! دلمون خواست ...

سلام دادویی  همون اول مطلب مینوشتین دو قینانا که خوشگلتر و جذابترم بودنا ...
دقیقا تو همون ساعات و همون مسیرها که ماهم بودین فقط سعادت نبوده برا چاق سلامتی

پاسخ:
سلام
توی پارانتز تصحیح می کنیم ... می دیدیم و ناهار در خدمتتان بودیم !!

  • همطاف یلنیـــز
  • سلام سلام
    نخست: قینانا رو سرچ کرده وَفهمیدیم یعنی مادرزن. فقط هنــــــوز نَوَفهمیدیم چرا دو تا؟!
    بعد: قیمت کفش آدیداس؟
    بعدتر: چندی قبل مستندی درباره بانه دیدیم البته هم طبیعت بکر هم بازار پرو پیمانش. لازم شد قبل از مرگ یه سر به جلفا بزنیم و یه سر به بانه ^_^
    آخر: عکس خانواده کتریان هم بس زیبا
    پاسخ:
    سلام
    من قبلا اشاره کرده بودم که ما یک قئین داریم که اساس خانواده است بمعنی برادر همسر که هم به برادر شوهر گفته میم شود و هم به برادر زن و برای همین مادر این برادر همسر که بشود قئین+آنا می شود مادر همسر هردو طرف یعنی مادر زن و مادر شوهر که هر دو یک عنوان دارند و ایضا قئین+ آتا که می شود پدر همسر !!
    آدیداس را زده بود 120 هزار ...
    بانه خوب است و پر کالا و البته ارزان و همه رقمی مارک هم درآنجا هست و جلفا بهترتر است ....
    لطف دارید
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی