یادداشت های دادو

یارب این نودولتان را بر خر خودشان نِشان

پنجشنبه, ۵ مرداد ۱۳۹۶، ۰۹:۲۸ ق.ظ

در مجله ی گل آقا ، در ایام ماضی ، این مصراع از حافظ مورد نقد قرار گرفته بود با این نکته سنجی که برق نه در دویست سال گذشته و در آمریکا که از هفتصد سال قبل در ایران کشف شده بود و حافظ نیز اشاره به آن دارد که یارب این نود ولتان ( 90 ولت ! ) را بر خر خودشان نِشان و ....

 

این مصراع از آن مصراع های بزرگ ، جادار و مطمئن دیوان حافظ است که هیچ یک از دولت های ایران زمین و ایران هوا از لحن انتقادی آن مصون نیستند ... حالا چه نودولت باشد و خام و بی تجربه و یا در این روزگار 220 ولت ، یک عقب مانده ی 90 ولتی !!


دیشب یک نشست خودمانی داشتیم و مطرح شد که کارهای زیادی می شود در شهر انجام داد و جای خیلی چیزها خالی است و تاکنون نسبت به آن اقدام نشده است و ... بنده طبق معمول ابتدائا از دولت و ملت و ... دفاع کردم تا مجلس را به مثبت دیدن و نگاه به نیمه پر لیوان جلب کنم و وقتی در این راه به توفیق خوبی دست پیدا کردم ، زدم لیوان را شکستم و افزودم : « شنیده اید که می گویند برای جلوگیری از کتاب خوانی ، لازم نیست کتاب خانه را ببندید ، فرصت و شوق مطالعه را کور بکنید !؟ برای عقب نگه داشتن یک شهر از توسعه ی مطلوب ، لازم نیست دور آن را سیم خاردار بکشید ، کافیست یک روستائیِ خیلی خوب را بالای سر ادارات و سازمان های شهر منصوب کنید ، او که نماد یک نود ولت است ، با دلسوزی تمام چراغ توسعه شهر را خاموش می کند » و در ادامه افزودم : « در چهل سال بعد از انقلاب ، از ده استاندار که برای ما نصب شده ، نصف بعلاوه یک از شهر خوی بوده است و ایضا فرمانداران بعنوان قویترین ابزار سازمانی از شهرستان های دست دوم و سوم استان و ایضاتر سایر مسئولان ادارات و سازمان ها ... این بلای کشور سوز همه جا وجود دارد ، مسئولان ارشد پایتخت را از خود پایتخت نه که از زیر پای تخت انتخاب می کنند و تا طرف می رسد ببیند اوضاع از چه قرار است ، بند را آب داده و شهر را متناسب با خود تنظیم می کند ... »


همه سابقه سوار شدن به اتوبوس را داریم ، فکر کنید یکی بخواهد با دویدن و تلاش و لیاقت از ایستگاه اول خودش را به اتوبوس در ایستگاه آخر برساند (!!) ، (حتی اگر بن جانسون آمریکایی باشد و حتی با دوپینگ و پارتی و ... ) باز این اتوبوس باید چقدر توقف داشته باشد !! مثال سختی بود ؟! فکر کنید یکی از بخشداری در یکی از شهرهای لرستان به فرمانداری در لرستان و از آنجا به استانداری اصفهان و سپس به معاون اولی رئیس جمهوری رسیده باشد ، ستایش این تلاش و رشد و لیاقت در جای خود محفوظ ولی با یک نگاه اتوبوسی () ، چقدر باید اتوبوس پیشرفت و توسعه کشور تاخیر داشته باشد تا این فرد در بالاترین پست ، آن را بگیرد و پشت فرمان قرار بگیرد ؟!

 

داستان نود ولتی ها پایانی ندارد و دلیل آن اعتقاد بیجا و خوش بودن به شعار « ما می توانیم » است ، در توانایی ما شکی نیست ولی مثل معروف « هرکسی را بهر کاری ساخته اند !! » هم زیاد چرت و پرت نیست !! اگر عیالواری را ملاک بگذاریم ، خیلی ها در ایران پدر هستند و صاحب اولاد و عیالوار ولی اگر پدر را نماد سر خانواده و تربیت بگیریم و تحویل اولاد سالم به جامعه تعداد ناپدری ها چند صد برابر پدرها خواهد بود ؟!

 

و این داستان همچنان ادامه خواهد داشت ، قدیم هم همچینین بوده است و دولت طاغوت کنار هر کدام از نود ولت های خودش یک ترانس افزایش ولتاژ بنام مستشار گذاشته بود و اگر امروزه از برخی کارهای بزرگ بنام رضاخان و محمندرضا یاد می شود ، از ناحیه ی همین ترانس های افزایش ولتاژ بود والا رضاخان هم یکی بود مثل ما و تازه از نظر سواد 1/5 ولت ( باطری قلمی !! ) هم نبود !!

 

داشتم قدم زنان طی طریق می کردم که دَرِ " موزه قرآن و کتابت تبریز " ، " پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی در 2018 " ، " پایتخت جهان تشیع " و خیلی عناوین دهان پُرکن دیگر را بسته دیدم با نوشته ای بالای سرش !!!!!!!!!!! معلوم نبود کاغذ را  بقال سرکوچه چسبانده بود یا واقعا متولی و پیگیر هم دارد یا ندارد !؟
 

 

یک سوال همیشه در ذهن مردم وجود دارد ، چرا همیشه در زمان مسافرت ها و آمدن توریست و ... کارهای ساخت و ساز و تعمیرات شروع می شود و البته بدون تابلوی زمان شروع و پایان پروژه ی تعمیرات و ... داخل حیاط موزه که یکی از نمادهای قدیمی اسلامی و معروفترین مسجد تاریخی و شیعی و دینی شهر است و قبل از موزه شدن ، اعتبارش بیشتر از حالا بود (!) ، کارکنان موزه در حال کارهای روزمره ی خود بودند و از قرار معلوم تعمیرات فوق فقط کار آنها را راحت کرده و تاثیری در نان آنها نداشت و به این ترتیب هر قدر هم طول بکشد ، اصلا مهم نیست ... مثل هتل های دولتی که کارکنانش حقوق ماهانه می گیرند و مهم نیست مهمان داشته باشند و یا نداشته باشند و براحتی جواب می دهند که اتاق خالی نداریم !! اتاق پُر به جز زحمت جمع و جور کردن چه لذتی دارد !؟

 

یک مستشار لازم است تا بیاید به مجلسیان و دولتیان ، خصوصی سازی و ابعاد و منافع اش را توضیح بدهد !!

 

  • دا دو

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی