یادداشت های دادو

الاشارات والمشاورات

سه شنبه, ۸ فروردين ۱۳۹۶، ۱۲:۳۲ ب.ظ

انسان ها در ارتباطات کاری و عاطفی روزانه و ماهانه و عمرانه ، یک پیشه ی خیلی خاصی دارند و خوب یا بد نقش آفرین هستند و این نقش ، نقش مشاوره دادن است ...

 

گاهی اوقات این مشاوره دادن ها ، بدون اینکه درخواست مشورت داده بشود نیز ارائه می شود و از این قبیل مشاوره دادن ها می شود بعنوان خروجی اضافی مغز هر فرد نام برد !! شاید یکی از دلایل درهم و برهم بودن زندگی های ما این باشد که غالبا زیر آواری از خروجی های اضافی دیگران ، دور یا نزدیک ، قرار داریم و چه بسا بابت این مشاوره های بی دلیل و اضافی تاوان های سنگینی هم می دهیم ...

 

مطمئنا در جامعه امروزی ما کانالیزه کردن این خروجی ها بطرف فضای مجازی بسیار خوب و مفید بوده است و بار آواری زیادی را از سر جامعه کم کرده است و در مورد عوارض جانبی اش نباید زیاد نگران بود ، چرا که تاوان آن در مقابل تاوان دنیای واقعی ناچیز است و غیر قابل اجتناب !!

 

ما یک آیه قوی در قرآن داریم در مورد شور و مشورت و عده ی زیادی از محل آن درآمدهای خوبی دارند ، مثلا هر مدیر چند تا مشاور دارد و جناب وزیر چند تا اضافه تر و رئیس جمهور چندچند تا اضافه تر و همینطور الا ماشاءلله و کار بی دغدغه و سودآوری است و برای پیمودن پله های ترقی هم راه امنی بحساب می آید و اغلب آقازاده ها در اندرونی دولت ها ، از این کانالها وارد گود بازی های سیاسی می شوند.

 

ولی مشاور در کشورهایی که آن آیه را ندارند هم وجود دارد و این بمعنی این است که هر حرکت و جامعه ای نیاز به مشورت دارد و شاید فرق این باشد که آنها نه از آقازاده ها و نه از آوار مشاوره ی غیرضروری (!) که از افراد خبره برای این قبیل جایگاهها استفاده می کنند و برای همین بنظر می رسد که آنها به این آیه از ما عامل تر و عالم تر هستند .

 

یک مشاور خوب باید از مرحله تجربه و کاربلدی ، یک پله بالاتر بوده باشد و این یک پله خیلی مهم و اساسی است ، امروزه از افرادی که در زمینه ای فعالیت داشته و بازنشسته شده اند در همان کارها بعنوان مشاور استفاده می کنند که در تعریف مشاور قرار دارند ولی مشاور خوب کسی ست که از ارتفاع نسبتا بالاتری به همان فعالیت اشراف دارد  مثلا یک مدیر بازنشسته ی آلمانی می تواند یک مشاور خیلی خوب برای یک مدیرعامل ایرانی باشد ، یعنی حیف است از کلمه خوب برای یک تعارف پیش پا افتاده و شاه عبدالعظیمی استفاده شود.

 

امروز صبح که از خانه خارج شدم ، به دو دوست سر زدم و دقیقا نقش یک مشاور را برایشان بازی کردم ، سالهاست با این نقش آشنا هستم ولی همیشه دوست داشته و دارم که ابتدا از فرد مقابل اشاره ای برای مشورت خواستن بگیرم و بعد مشاوره بدهم ، گاهی هم قسمتی از مشاوره را نگه می دارم تا حیف و میل نشود ... بنظر من مشاوره یک راهکار اورژانسی نیست و باید زمان مناسب و زمان بندی اجرایی مکفی داشته باشد.

 

  • دا دو

نظرات  (۲)

لکن خوب است ک یک نکته ی مثبت از تسلط دنیای مجازی بر احوال روزمره مان گفتید و بدیع بود.

پاسخ:
سلام
در هر هرج و مرجی می توان رد پای خیر را پیدا کرد ...
این خروجی های اضافی دیوانه کننده است.. ای کاش همه مثل شما منتظر اشاره می موندن
پاسخ:
بنظرم باید انسان اولویت های رفتاری اش را جابجا بکند و اصلا هم سخت نیست ... مثلا صبر را بگذارد در اولویت اول ، کمی سخت است ولی دیدن شتاب های غلط در دیگران می تواند کمک حال خوبی باشد.
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی