یادداشت های دادو

اول یا آخر معامله ...

پنجشنبه, ۷ بهمن ۱۳۹۵، ۰۴:۲۹ ب.ظ

شما یادتان نمی آید ، منهم یادم نمی آید ، ولی شاید کسی باشد که یادش بیاید !؟ در روزگاران دور ، مثلا سه هزار سال پیش (!) وقتی باران نمی آمد ، جمع می شدند جلوی چادر جادوگر قبیله ، برایشان ورد می خواند و دعا می کرد ...

 

آخر سر هم یقه کسی را می گرفت و در راه خدایان قربانی می کرد و آسمان دلش بحال مردم بیچاره می سوخت و باران می آمد ...

 

بعدها دیدند بدون جادوگر هم می شود که باران بیاید ، و یکی دو هزار سال هم همینطور گذشت ، تا اینکه مردم پیشرفت کردند و پرروتر شدند و بیشتر از سهمیه شان خواستند ، دیگر کسی به تقدیر آسمانی اعتقاد نداشت و از بابت بارانی که به آنها میرسید نه تنها شاکر نبودند بلکه شاکی هم بودند که چرا برنامه ی باران با برنامه شان همخوانی ندارد (!!!) ، بهرحال باران که همیشه برای کشاورزی و آبادانی نیست ، فصل عاشقی و دلتنگی هم باران می خواهد و ...


این روزها معلوم نیست کی به کیه !؟ مردم در شکایت و خواهش هستند و باران مثل کارمندان دولت شده است ؛ برو فردا بیا !! ، چرا امروز آمدی !؟ ، دیروز کجا بودی !؟ و از این دست سردواندن ها ، گاهی هم که می آید ضررش بیشتر از سودش است !! مثلا امروز استاندار سیستان و بلوچستان می گفت : بارش سه روز اخیر از متوسط باران سالیانه منطقه بیشتر است !! می دانید که این خبر خوب نیست !؟ مردم در زندگی سالانه ی خود باید این چند برابری باران را حل و فصل کنند ، از پوشاک تا ترمیم ناودان خانه و ...

 

این روزها باران مناظر دعای جادوگر نمی ماند و خود قربانی اش را می گیرد ... در همین چند سانتیمتر باران ، یک نفر در سیستان و بلوچستان طعمه باران شده است ... اول یا آخر معامله قربانی باید داده شود !!

 این

  • دا دو

نظرات  (۲)

  • همطاف یلنیز
  • سلام سلام
    "ضررش بیشتر از سودش است" نه به گمانم.
    این گذراست و جبران پذیر. (حتی اگر قربانی هم داشته باشد.مرگ همه جا هست. هرچند تا الان خبر تولدها بیشتر از مرگ سیل بوده است)
    درعوض نوسازی می شود.
    راه ها، زیرساختها و ان شاءالله بهتر از قبل
    پاسخ:
    سلام
    انشاءالله که بشود ...
    شاید برای نوسازی پلاسکو و امثال آنهم این قبیل تلفات مالی و جانی لازم بوده است !؟!؟
  • منصوره طهمورثی
  • سلام ، اونوقت این بارانها وبرفهای ملایم که در کشور های اروپایی می بارد وبا خود طراوت وشادابی آنی وسرسبزی ووفور نعمت در بهار وتابستان آینده شان دارد چی ؟؟اتفاقا تا آنجایی که میگویند نه قربانی میدن ، نه نماز باران می خونند نه حجاب آنچنانی دارند ونه...فقط کمی ترحم دارن به همدیگه رحم میکنن ، کلاه سر هم نمی گذارن ، خودخواه نیستن ودر نهایت شکر گزار الطاف پروردگار خود هستن اونهم نه با تظاهر وریا بلکه با انجام کارهایی که خدا می پسنده ...درسته ؟؟
    پاسخ:
    سلام
    البته برای آن مورد هم نسخه هایی موجود است ؛
    اول اینکه آنها به موقع تمهیدات لازم را بجا می آورند و در برابر باران و برفهای سنگین و حتی زلزله و ... ( بعنوان رخداد طبیعی و نه بلا !! ) از پیش برنامه دارند و مانند ما همه چیز بصورت اتفاق نادر برایشان رخ نمی دهد !!!!
    دوم اینکه منطقه آنها اصولا پرباران است و مثل ما در منطقه نیمه بیابانی و نیمه خشک زندگی نمی کنند که برای باران نیاز به دعا داشته باشند و باران جزو برنامه زندگی روزمره آنهاست !!
    سوم هم دارد (!) ، در مورد نعمتی که به دیگران می رسد نباید مشکوک به خود شد !!! در میان آنها هم افرادی با رفتار صالح وجود دارد که می تواند رحمانیت خدا را تحریک بکند و نیز نعمتِ زیادی گاه خودش عاملی برای تداوم سرگرمی به دنیا و خسران بیشتر است !! مطمئنا در زمان حضرت موسی (ع) ، قارونی زندگی می کرد که چهل خانه گنج داشت !! نه اینکه از پیامبر خدا عزیز تر بود و خدا برایش داده بود ، چه اینکه در نهایت مزد عدم برخورداری صحیح از نعمت را پس داد !!!!!
    ممنون از کامنت شما
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی