یادداشت های دادو

ساغ و سول ...... اَرخه !!

سه شنبه, ۱۱ آبان ۱۳۹۵، ۰۴:۴۲ ب.ظ
زنگ اول : ادبیات

چپ و راست را همه دارند ، مال برخی ها لفت و رایت است ، برای بعضی ها دِسترا و سینیسترا و برای بعضی ها یمین و یسار و برخی ها هم که مثل ما از ساغ و سول استفاده می کنند ...
 

می ماند طرف چپ یا راست !؟ در ترکی ما برای معادل طرف از آرخا یا اَرخه استفاده می کنیم و برای همین می شود ساغ ارخه یا سول ارخه ، ولی طبق قاعده ی کش و قوس دادن و ورز دادن که عامل بروز لهجه در هر زبانی است ، اینها اینجوری تکرار و شنیده می شوند " ساغاخر - سولاخر " ، مثلا برای بیان اینکه یکی چپ دست است می گویند سولاخردی !! این خر تبدیل شده از ارخه با آن خر که مشهورتر از خود ملانصرالدین بود فرق فوکوله !!!

زنگ دوم : زنگ سیاست

یکی از من می پرسید که بالاخره معلوم نشد طرف راست هستی یا طرف چپ !؟

مردم تا به کسی برچسب نزنند خیالشان از بابت او راحت نمی شود و من یکی از آن دسته افراد هستم که براحتی دم به برچسب نمی دهم و برای همین از هر طرف که بخواهم حرف می زنم و برای انتقاد کردن از مسئله ای جانب احتیاط را در برنامه ام ندارم ... در ساختارهای اجتماعی و دورهمی ها هم همینگونه هستم !! شاید طرف عده ای دیده شوم ولی واقعیت این است که آن طرفی نیستم و براحتی حرکت می کنم !!
 
دنیای سیاست با طرف کشی شروع می شود و برای همین مهم تر از ساغ یا سول ، خر بودن است !! بهرحال اهداف در درازمدت و شعارها در کوتاه مدت عوض می شوند و چپ ها در راست ها ادغام شده و گاه جایشان در حکومت ها عوض می شود ؛ مهم خر بودن ( ارخه بودن ) و در صحنه بودن هواداران است !!
 
  • دا دو

نظرات  (۲)

سلام، حرف حساب جواب نداره.
پاسخ:
سلام
ممنون ...
این ایده ی هوشمندانه ایه، اهل هیچ طرفی نبودن و به راحتی حرکت کردن. به نظرم کارآمدترین راهه برای منحرف نشدن از حق، و اصلا برای تشخیص درست حق. اینطوری آدم همیشه حواسش به نقطه ی مرکزیه، به اصل ها.. بهترین نوع آزادی، برای گیر نیافتادن توی قالب های از پیش آماده شده. می دونید اینجوری آدم هرلحظه امکان فهمیدنِ بهتر رو داره، هرلحظه امکان درست کردنِ غلط هاشو داره بدون اینکه نگران اون برچسب ها باشه.. می شه همه ی تفکرات و موقعیت ها و شرایط رو دید و سنجید بی اینکه دلش گیر یه کدوم از اونها باشه.. ولی متاسفانه به هرحال یه برچسبی به آدم میزنن، اگرم هیچی پیدا نکردن، میگن طرف حزب باد..
پاسخ:
سلام
کسیکه مخالف جهت رودخانه ی جامعه شنا میکند باید پیه برخی تهمت ها را به تنش بمالد ... !!
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی