یادداشت های دادو

تحریم ارباب رجوع !!

يكشنبه, ۲ آبان ۱۳۹۵، ۰۴:۵۳ ب.ظ

یک قانونی هست که می گوید یک فرد شاعل نمی تواند برای بیش از دو نفر ( آنهم از نوع درجه یک !! ) ضمانت کسر حقوق بگیرد !! ( حالا من در طول سالهای خدمتم ، از راههای مختلف توانسته ام برای بیش از 10 نفر ضمانت بگیرم ؛ آنهم نه درجه یک !! نشان می دهد قوانین سفت و سخت را برای دور زدن می گذارند ... )

 

حالا شما به هر بانکی که مراجعه می کنید اولین چیزی که می شنوید این است که یک کارمند رسمی بیاید و ضامن بشود !! آیا واقعا در کل کشور اینهمه کارمند رسمی وجود دارد !؟ طبق اخبار دروغ دولت دو میلیون نانخور دارد که از این دو میلیون درصد بالایی قرار دادی هستند ؛ ما بگیریم که همه رسمی هستند !! اینها طبق قانون همین دولت می توانند به دو نفر ضامن بشوند که می شود 4 میلیون !! حالا همه مثل من زرنگ بودند و برای 5 نفر ضامن شدند تازه می شود 10 میلیون نفر !!!


شرط شاغل بودن در سرشماری نفوس و مسکن یک عبارت خیلی جالبی است : " در هفته ی گذشته کار کرده است " ... حالا بروید در بانک و ببینید شرط شاغل بودن چیست !؟ : " کارمند رسمی دولت !!! " چرا باید در یک کشور که زیر یک پرچم هستند قانون برخورد با شاغل اینگونه باشد !!؟؟


در هفته گذشته کار کرده است چه چیزی را برای اداره آمار روشن می کند که نمی تواند برای بانک روشن بکند ... برای یک تسهیلات 10 میلیونی ( به چشمتان زیاد نیاید !! وقتی من وارد کارخانه می شدم ، نجومی ترین اختلاس کشور 40 میلیون دلار و از طرف مدیر دخانیات وقت بود !! حالا بخاطر اختلاس چند هزار میلیاردی سه وزیر استعفا داده می شوند !!! ) با بازپرداخت 4 ساله هر قسط می شود 200هزار تومان !! حالا شما باید یک فقره کارمند رسمی را ببرید بانک تا ضمانت بکند ...


یک آشنا برود بانک و یک قلم چک بگذارد آنجا برای 4 سال کفایت می کند ، ولی با شدت و حدت تمام کارمند صرفا کت شلواری و دون پایه  و دون فکرِ بانک برای مراجعه کننده آئین نامه می خواند !!! و چقدر هم قانونی رفتار می کند !؟!؟


خبر داریم ؛ از نوع راست و حسینی اش !! ولی تا بحال نکرده ایم ... سال 82 رقم دستخوش رئیس بانک برای هر 500 هزار تومان وام 25 هزار تومان بود و درست است که کار خیلی بدفرهنگیی بود ولی بجای منت کشی یک کارمند رسمی و در محذوریت قرار دادن و ... می شد براحتی و بدون دادن مدارک اولیه پول را گرفت و بعدا رفت و پرونده را تکمیل کرد !!! البته حالا هم می شود ولی ریا بقدری بالا رفته است که نمی شود گربه را از خز تشخیص داد !!


سال 83 من داشتم از خیابان رد می شدم که همکاری را دیدم که باتفاق همسرش جلوی بانک ایستاده بود ؛ خوش و بش کرده و جویای حال شدم و گفت برای یک وام 3 میلیونی ضامن می خواهند !؟!؟ وارد بانک شدم و رئیس بانک را دیدم و گفتم : " این فیش حقوقی این ماه من !! اینهم یک چک برای ضمانت این فرد ... کپی هم اگر خواستید از کارت شناسایی کارخانه بدهم ... " از هر کدام یک کپی گرفت و این شد ضمانت آن فرد و کارش راه افتاد ...


حالا دوست ندارند به دستور دولت وام بدهند و سخت شان می آید !! بهانه را زیاد می کنند ، دردسر تولید می کنند و ارباب رجوع را سر می دوانند !!! ولی بهرحال کاری که باید را می کنند ولی با آزار و اذیت و بعد از خسته کردن ارباب رجوع ...

 

  • دا دو

نظرات  (۴)

سلام بر جناب دادو

پیش از اینکه بیام اینجا، مطلبی میخوندم در باب اینکه زندگی را ساده بگیرید ...

خوب همین مسائل نمیذاره ساده بگیریم دیگه!
نمیشه از کنار همه چیز بی تفاوت رد شد و چشمها رو به روی همه چیز بست و حرص نخورد ...


پاسخ:
علیک سلام

زندگی واقعا ساده است و در این سادگی هاست که زیباست ... متاسفانه خیلی ها زیبایی را در چیزی می بینند که پیچیدگی است !! و برای همین هی می پیچانند و می پیچانند ...
سلام دوباره

آقا یادتونه گفتین در باره ماجرایی که با پسر اقدس خانوم(اسمشون رو انشاالله درست نوشته باشم) داشتین یادآوری کنیم که بنویسین؟

خوب من یادآوری کردم!

پاسخ:
علیک سلام مجدد

خوب شد یادآوری کردید ... ( البته اختر خانم بود !‌)
سلام
- خوشبختانه یا متاسفانه بانکها ضمانت فرهنگیان رو قبول نمی کنند حتی برای بستگان درجه ی یک! می گن آموزش و پرورش بخشنامه کرده که اگه یک فرهنگی ضامن بشه و وام گیرنده اقساط وامش رو نپردازه ما  حقوق ضامنِ فرهنگی رو کسر نمی کنیم (این قانون زمانی وضع شد که فرهنگیان بخت برگشته مدام ضامن این و اون می شدند و چون وام گیرنده ها به هر دلیلی اقساط وامشون رو پرداخت نمی کردند مجبور می شدند با این چندغاز حقوق، بدهی های معوقه ی اونها رو هم بپردازند)
- جناب دادو به نظر شما این کسانی که جدیدا 8 میلیارد از صندوق ذخیره ی فرهنگیان اختلاس کردند چطوری این مبلغ رو از بانک سرمایه برداشت کردند؟
بعد از هر اختلاسی معمولا انگشت اتهام به سمت یک یا دو نفر نشانه می ره! اما مگه می شه یکی دو نفر به تنهایی چنین کاری رو انجام بدن؟
همسرم می گه زمانی که من مسئول بودم وقتی می خواستم مبلغ ناچیزی رو از حساب بانکی تربیت بدنی برداشت کنم باید از صد نفر امضا می گرفتم آخه چطور ممکنه کسانی این مبالغ کلان رو به راحتی  و بدون هماهنگی های لازم برداشت کنند؟   
پاسخ:
سلام

خسته نباشند ؛ هم کسانی که از اعتماد دیگران سوءاستفاده می کنند و بعد از اینکه خود خرشان از پل رد شدند مشکلاتشان را گردن ضامنشان رها می کنند !! و هم متولیان آموزش و پرورش که بهانه را اساس فرض کرده و چنین قانونی وضع کرده اند !!
 
اختلاس سوءاستفاده از راهکارهای قانونی است و با دزدی بمعنی برداشتن مستقیم پول فرق دارد !! وقتی در سیستمی اختلاس می شود باید راس آن سیستم را مواخذه و تنبیه کرد که بموقع شکاف های قانونی را سد نکرده است !!! و بهترین راه مبارزه با اختلاس اعدام است و بس !!!!
حضرات بالادست که خود به عیوب سیستم آشنا هستند مبلغ کلانی را به بهانه ای کاملا قانونی برمی دارند و بعد یک بخشنامه قانونی تر تصویب می کنند و بعد که بخشنامه به اندازه ی کافی آن مبلغ را چاق  کرد آن مبلغ را بدلیل یک مشکل قانونی به صندوق برمیگردانند !!! چیزی که می ماند سود ناشی از آن بخشنامه بود !!! و از این دست بازی های مالی که عموما با دستور بالاترین مقام مجاز موسسه یا بانک صورت می گیرد !! و البته در پائین دست هم بفراخور باز بودن دست و بال از این کارها صورت می گیرد !!! بالاخره باید از آفتابه دزدی به شتر دزدی رسید !!!


سلام
یادِ ترس هام افتادم. یادمه یکی از بزرگترین ترس های من موقعی که می خواستم برای مستقل شدن و روی پای خودم ایستادن تصمیم جدی و عملی بگیرم، همین وضعیت ترسناک روابط اجتماعی و اقتصادی و قوانین دولتی توی نهادها و ارگان ها بود. دوست داشتم بدون اینکه هیچ وقت کارم به اینجور جاها بیافتد زندگی رو پیش ببرم ولی متاسفانه نمیشه وسط شهر بود و با قانون غار زندگی کرد. با همین تجربه ی کم و دست و پا شکسته ام فکر می کنم اجباری که زندگی فعلی برای تن دادن به سازوکار های عجیب و بی منطق دولتی و سازمانی داره، خیلی نفرت انگیزه..

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی