یادداشت های دادو

توهم آزادی ...

سه شنبه, ۶ مهر ۱۳۹۵، ۰۱:۱۱ ب.ظ

چند روزی هست که توی اخبار ، خبر اعتراضات سیاهپوستان آمریکا با آب و تاب خاصی بازگو می شود ... اینکه چنین اخبار بار سیاسی زیادی دارد تا بار اخلاقی و انسانی ، در آن شکی نیست !! ولی همین سیاهان در این چند روز فضای ذهن مرا سیاه کرده اند !!!

 

اوائل انقلاب ، بدلیل فضای موجود و برای همسو سازی احساسات افسار گسیخته (!) یک روز در میان ، یک فیلم از نوع برده داری و سرخپوست کشی و تبعیض نژادی و ... پخش می شد و در ده سال ابتدای انقلاب کمتر کسی بود که از این فیلم ها تاثیر نگرفته باشد !!

 

بعدها که آبهای تند از آسیاب افتادند این فیلم ها جایشان را به سریال های بلندی دادند که بدبختی و فلاکت جای بردگی را گرفته بود و این گونه بود که آزادی برای ما تعریف شد !! ما برای اطاعت کردن آزاد هستیم ، برای بله قربان گفتن !!

 

زمانی که فیلم های برده های سیاه را نشان می دادند ، آرامش و اطاعت بی چون و چرای آنها برای من جای سوال بود ؛ حتی زیر شلاق و انواعی از توهین ها و ... و حالا وقتی به زندگی های در جریانی که در اطرافم می گذرد نگاه می کنم می بینم خود ما هیچ فرقی با آنها نداریم و چه بسا بی اعتراض تر و سر بزیرتر و ممنون تر هم هستیم !!

 

شما به یک بانک می روید و با برخورد نامناسب و از بالا به پائینی روبرو می شوید !! در حالیکه ارشد ترین عضو آن مجموعه بنوعی نان خور تشکیلاتی است که از پول در جریان و یا سپرده شده ی همین ملت ارتزاق می کند و با بیشرمی تمام نه تنها ارباب رجوع را سر می دواند بلکه یک برخورد آقا بالاسری می کند و همین مردم بینوا که برده ی احتیاجات خوب و بدشان هستند با ذلت تمام منت کشی کرده و تازه هزار بار هم تشکر می کنند !!

 

در بحث حقوق های نجومی معلوم شد که اختلاف طبقات در ایران بصورت قانون مدونی درآمده است ، بطوریکه حضرات نه تنها نتوانستند برخورد قاطعی بکنند بلکه دست و پای خبر را از جامعه ی رسانه ای برچیدند ، کمی بعد معلوم شد که قانون برای حمایت از دزدها نوشته شده است !! مگر نماینده ای که با دوز و کلک به مجلس راه پیدا می کند می تواند قانونی درست وضع بکند !!؟ 


امروز بیمه آینده ساز در کانال تلگرامی خود ، انواعی از خودشیرینی ها در باب تکریم از بازنشستگان و ... گذاشته بود ، در حالیکه در چند سال گذشته یکی از بیشرم ترین سازمان های مالی در زمینه ارائه خدمات به بیمه گزاران خود بود و بعنوان یک بنگاه رسمی نزول خواری عمل کرده و می کند و افتخار بزرگش این است که معاون اول رئیس جمهور که اتفاقا دبیر اقتصاد مقاومتی است ، شخص اول شورای سیاست گذاری اش می باشد !!

 

برده ای که نخواهد برده باشد آزاد است ، هر چند در زنجیر !! ولی کسی که با توهم آزادی زندگی می کند برده ترین برده هاست ، هرچند آزادی رفتار و گفتار داشته باشد !!! با برچیده شدن نظام برده داری ، تنها صورت مسئله و ظاهر جامعه پاک شد و حالت تشدید شده ی آن به بطن جامعه ها و حکومت ها و اندیشه سیاستمداران رفت و وضعیت ، بدتر از قبل ، ادامه یافت !!!

 

  • دا دو

نظرات  (۴)

سلام
کاملا درسته یه جایی از خودتون مطلبی خواندم به این مضمون که وقتی ناروایی صورت می گیرد مال این هست که خود ما دانسته یا نادانسته قبول می کنیم و همین هم هست یا در جای دیگری گفته بودید می ترسم آنطرف هم (قیامت)بجای جبران باخت مالباختگان ، بگویند خودتان قبول کرده بودید و نتیجه اش هم همان بودکه بهش گرفتار شدید...ولی مطمئنا در پس این سرا ، سرای دیگری خواهد بود برای رسیدن مظلومین به حقشان .
پاسخ:
سلام

بنظر من کسانی که بدون اعتراض دوست دارند خود را محق بدانند شاید توفیقی از این راه بدست نیاورند ، باید برای احقاق حقوق باندازه ی رساندن حرف بگوش متجاوز فریاد کرد !!

مطمئنا با این اجحاف ها و ظلم های فله ای ، مظلومین زیادی خواهند بود که ندانسته و بیخبر ، وکیل الرعایای واقعی (!) ، حق شان را از ظالمان بگیرد و به آنها بدهد ...
سلام

http://hapale.mihanblog.com/post/78
پاسخ:
سلام

حیلی زیبا ...

 

سلام. به هرحال تعریف و فهمِ آزادی، محصول جهان بینی افراد است. کسی که با ظاهر دنیا خوش است، همان توهم آزادی برایش بس است. آزادیِ بیشتر بیمارترش می کند. برده ای هم که نخواهد برده باشد، حتما حیات را بیش از این غل و زنجیر ظاهری می فهمد. خوش به حال آن برده.. 

پاسخ:
سلام
برای همین است که آزادی را نباید به دیگری دیکته کرد !! و شعارهای آزادی فریبی بیش نیست ... فریب های فردی برای یک حرکت جمعی !!

والله چی عرض کنم جوان بودیم و جاهل ، سرمونو انداختیم پایین و کارهایی رو انجام دادیم خوشحال بودیم که آینده ای خواهیم داشت حالا میبینم برای بانکها و دارایی و هزینه ها دارم کار می کنم جالب اینجاست که به همه هم التماس می کنم بعد از این همه زحمت موندم ارزش کار من کجاست ؟
پاسخ:
سلام برادر ...
ارزش کار شما پیش خود من محفوظ است !! حداقل شما مرا دارید !!؟
و آمممما بدبختی ما این است که خواسته بودیم روی پای خودمان بایستیم و به حرف آدمهای موفق گوش ندادیم که بهترین وضعیت این است که روی پای دیگران بایستیم !!
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی