یادداشت های دادو

معده و نقش آن در زندگی ما ...

پنجشنبه, ۱ مهر ۱۳۹۵، ۱۲:۲۹ ب.ظ

می گویند معده ی انسان ( و شاید حیوانات هم !! ) اگر خوب استفاده شود می تواند تا بالای سیصد سال کارکرد داشته باشد !! ( قابل توجه کسانی که اعضای خود را می بخشند ، در لیست معده را هم منظور فرمایند ؛ البته در صورتیکه در حد نو مانده باشد !! )

 

ما غالبا تا سن سی سالگی اولین هشدارهای درد معده را دریافت می کنیم و تا چهل سالگی متخصص در امور معده شده و انواعی از راهکارها برای کاهش درد و ... را ارائه می دهیم و بالای 50 سال با معده مان دست به عصا زندگی می کنیم !! چرا !؟!؟


با توجه به اینکه یکی از کم ممنوع ترین و در دسترس ترین لذت های زندگی ، خوردن می باشد !! با توجه به اینکه وفور نعمت از نظر کمیت و کیفیت در زمین وجود دارد ، هر بنی بشری در هر نقطه از کره ی خاکی می تواند از طریق خوردن به این لذت برسد !! سعی بشر برای زیاد خوردن و بهتر خوردن برای تشدید و بالا بردن این لذت جویی است !!


در کنار خوردن یک لذت بالاتر قرار گرفته است و آن خوابیدن است ... خوابیدن کمک می کند تا ما از رنج ناشی از خوردن خلاص شده و دوباره برای کسب این لذت ( خوردن  ) آماده گردیم ...

 

برخی ها دلیل عقب ماندگی ما از کشورهای دیگر را در چیزهای پیچیده سراغ می گیرند در حالیکه فرهنگی که خوردن و خوابیدن را درست اجرا بکند ، فرهنگ و جامعه ای پیشرو و موفق خواهد بود و بلعکس !!

 

غربی ها در اقامتگاه های ورزشی و شعارهایشان می نویسند :
خوردن ، خوابیدن ، ورزش ... از اول !!

بزرگ ما که سعدی باشد گفته است :

خور و خواب و خشم و شهوت و ....... همه را کنار بگذار تا ببینی کجاست مکان و جایگاه آدمیت !!


ما دوست داریم آدم باشیم و آدمیت هم داشته باشیم !! البته خیلی ارزان و بدون تلاش زیاد و ... در نتیجه از اینجا مانده می شویم و از آنجا رانده !! درست است که آدم و آدمیت دو مقوله ی جدا از هم نیستند ولی نمی شود هر دو را یکجا بدست آورد ، باید آدم خوبی ( از نظر جسمی ! )  بود تا بتوان آدمیت ( از نظر روحی و روانی ! ) را هم داشت !! والا آدم ناسالم از کجا می تواند آدمیت از خود نشان بدهد !!


و اما بحث اصلی و نقش معده در زندگی روزمره ...

 

قدیم می پرسیدند ، تخم مرغ اول آمده است یا مرغ !! و ما بر اساس آن باید پیدا بکنیم که ابتدا درد معده شروع می شود و عواقب بعدی تابعی از آن است !؟!؟ یا ناراحتی های قبلی باعث درد معده می شوند و آن را تحت تاثیر قرار می دهند !؟!؟

 

اگر از من می پرسید ، در صورت ناراحتی معده تان ، یک ساعت خواب متعارف خود را افزایش بدهید ، می بینید که بصورت معجزه آسایی قسمت عمده ای از ناراحتی معده تان کم می شود !! و زمانی که معده ی شما درد نمی کند ، مشکلات روزمره تان حل نمی شود و حتی کم هم نمی شود ولی تاثیر آنها بر اعصاب و اخلاق و تصمیم گیری ها و ... خیلی خیلی زیاد کم می شود !!

 

  • دا دو

نظرات  (۳)

سلام بر همشهری دادو

خدابیامرز مادرم میگفت: از قدیم گفتن خوردن و مردن، به از آرزو به گور بردن!!!!

من که میگم حرص نخوردن، حرص نخوردن، و بازهم حرص نخوردن
بهترین و کاربردی ترین دارو برای درد معده، از  من بشنوین!

دو سطر آخر رو چند بار خوندم بازم نفهمیدم!!!
پاسخ:
سلام

خدا بیامرزد ... باید خورد و نمرد !! این بهتر است ...
متاسفانه موتور دانایی ، دود حرص تولید می کند !! برای حرص نخوردن باید بیخیال خیلی چیزها شد ...
سلام
بله کمیت زیاذ شده ولی کیفیت به شدت کاهش یافته ، شاید بسیاری لز بیماریها که مخصوصاً درسالهای اخیر زیادتر وشدید تر شده ، دلیلش همان بی کیفیتی و بهتر بگویم بد کیفیتی خوردنیهاست گندم را سبوس میگیرند سبزیها را با آب فاضلاب آبیاری میکنند، برای تولید ببشتر صیفی جات و نهایتاًکسب سود بیشتر ، آنقدر آفت کش وکود های شیمیایی استفاده می شود که غیر قابل خوردن می شود در ساخت وتولید انواع غذا های آماده و کنسروی بقدری مواد غیر مجاز استفاده می شود که دیگر به سم بیشتر می ماند تا خوردنی ..ویکی از دلایل این نابسامانیها شاید عدم نظارت و کنترل باشد مضافاً اینکه بقول نگین بانو حرص خوردن هم در ایجاد وتشدید بیماریها بی اثر نیست .
پاسخ:
سلام
دقیقا ... این قبیل خوراکی ها نقش بسزائی در ضعیف شدن و آسیب پذیر شدن ها دارند ...
آدمهایی هستند که بودنشان "حتی مجازی"به آدم آرامش میده ، دوستیشون برات حقیقی میشه ویهو میشن یه قسمت از زندگیت ، ممنون که هستین.
پاسخ:
سلام
لطف دارید ...
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی