یادداشت های دادو

بازی با کلمات ...

چهارشنبه, ۲۴ شهریور ۱۳۹۵، ۰۱:۰۳ ب.ظ

تبحر در بازی با کلمات این روزها مد شده است ؛ قبلاها عده ی کمی به این هنر آراسته بودند ولی با ورود دنیای مجازی به دنیای واقعی و در خیلی جاها به حاشیه کشیده شدن دنیای واقعی ، بازی با کلمات قسمت عمده ای از محاورات را شامل شده است !!

 

برادر بزرگ از سفر کربلا برگشته بود و شب رفتیم برای دیدنشان ، البته قوم و قبیله از سر ظهر آنجا بودند و حسابی شلوغ کرده بودند !! کمی نشستیم و از خودمان حرف زدیم تا اینکه جمع جمعتر شد و نوبت صحبت به تازه از سفر برگشته رسید !!
 
قدیم ترها که من هم یادم هست !! ( مثلا سفر مکه ای که عموی بزرگم رفته بود !! ) از سفر برگشته می نشست و تعریف می کرد و مردم با چشم و دهان باز نگاه می کردند !! حالا ورق برگشته است ، به لطف بازگشایی راه عتبات ، و رفاه نسبتا بالای مردم ، در دورترین و کورترین روستاهای کشور هم چند نفر حاجی و کربلایی و سوریایی (!) وجود دارد !!! در روستاهای مرفه تر ، اهالی هر کدام چند سفر رفته اند و در شهر ها هم که سفر به عتبات مد شده است !! برخی ها یک در میان می روند اروپا و مکه !! برخی ها برای ماه عسل می روند مکه !! برخی ها هم که ( یکی آشنا دارم !! ) رفته بودند مدینه ، فرصت نشده بود بروند مسجد پیغمبر !!!!
 
خلاصه در این گیرودار رفتن به عتبات آسانتر است از برگشتن از آنجا !! چون بعد از بازگشت باید به خیل عظیمی از افراد در مورد رفتن به فلان جا !! دیدن فلان جا !! نماز فلان مقام !! زیارت فلان قبر !! و ... توضیح بدهید و از سفر برگشته تازه می بیند که خیلی جاها را ندیده است !!!
 
در این میان یک عده زود نقش می گیرند !! یکی می شود وکیل مدافع اسلام ، یکی می شود منتقد اوضاع جاری عراق ، یکی می شود کارشناس مسایل اقتصادی حج و اوقاف و ... و بازی با کلمات شروع می شود !!
 
یکی از مستمعین که آشنایی چندانی با بداخلاقی من نداشت ، با خنده به من گفت : " عرب ، مخفف عبارت عدم رعایت بهداشت است !! " و خندید !!

به گمانش مرا در یافتن و یا کشف بزرگی شریک کرده بود !! بقیه با اخم و تخم و برخی هم با خنده با این موضوع برخورد کردند ... گفتم : " بنظر من این عبارت صحیح نیست ، اگر جایی بهداشت باشد و رعایت نشود ، شاید کاربرد داشته باشد ؛ مثل کشور خودمان !!! ولی وقتی جایی فرهنگ این چنینی بهداشت نیست ، رعایت و عدم رعایت مفهومی ندارد !! شما در همان نجف بروید هتل های 4 - 5 ستاره و شبی 250 - 350 دلار اقامت بکنید ، می بینید که بهداشت به شما چشمک می زند !! از کسی که شب را تا صبح سر پا خوابیده و صبحانه و ناهارش را نذری و رایگان می خورد انتظار زیادی نداشته باشید !! همین مشهد خودمان مسافرخانه هایی هست که شب ماندن در آنها سخت است ، هتل هایی هم هست که شب ماندن در آنها راحت نیست !!! "
 
ملتی که بیشترین توهین را به این و آن می کند ، همیشه از شنیدن توهین در رنج خواهد بود ... کسی که برای خودش ارزش قائل است ، ارزش شخص دیگری را زیر سوال نخواهد برد ...
 
  • دا دو

نظرات  (۶)

دادو چرا جبهه میگیری؟
ملتی که بیشترین توهین را به این و آن می کند ، همیشه از شنیدن توهین در رنج خواهد بود ... کسی که برای خودش ارزش قائل است ، ارزش شخص دیگری را زیر سوال نخواهد برد ... 
  بسیار عالی نوشتید . مخلص کلام در همین بند آخر مطلبتان است .هنوز جوهر نوشته تان خشک نشده متهم شدید به جبهه گیری .یعنی شاهد خود از راه رسید ( بازی با کلمات )
پاسخ:
سلام
لطف دارید ... جیمبو هست دیگر !!
سلام بر جناب دادوی گرامی

مثل همیشه حرف حق زدین
کسی که برای خودش ارزش و شخصیت قائل باشه هرگز دیگران رو بخاطر قومیت یا ملیتشون زیر سوال نمیبره ...

زمانی که جنگ کویت و عراق در گرفت و سیل مهاجرین عرب کویتی به ایران سرازیر شد، لباسهای آقایونشون از سفیدی و چادر عربی خانمهاشون طوری از سیاهی برق میزد که زیر نور آفتاب برقش واقعاً چشم رو اذیت میکرد!

یادم به پسرم افتاد که اخیراً با دوستانش رفته بود سفر مشهد، بهش مسیج دادم که: علی جان زیارت احتمالی!!!! قبول ... و ایشون هم در جواب مسیج داد : چشم حاج خانوم بخدا چشمممم !!

پاسخ:
سلام

اینهمه بی نظمی و بدبهداشتی و عدم رعایت انواعی از قانون در کشور خودمان موج می زند !! آن وقت برخی ها دوست دارند فکر کنند گل سرسبد آفرینش هستند و بقیه ریزه خوار سفره شان !!



  • همطاف یلنیز
  • سلام سلام
    در دوران دبیرستان اسم مستعار من جیمبو بود ها ^_^
    .
    .
    .
    گویا بداخلاقی شما هم کم معروف نیست!
    پاسخ:
    سلام

    زیاد جیم می شدید آیا !؟!؟!؟!
     
    .
    .
    .

    تُند بودن قبل از اینکه صفت فلفل بشود زیبنده ی اخلاق سادات بوده است !!
    کلا عرب ستیزی از جانب ما و فارس ستیزی از جانب عرب ها غوغا میکنه
    پاسخ:
    بعله ...
    کرکری بین ملت های هم ردیف همیشه وجود دارد !!
    سلام ، اصلا کار به عربها ندارد که بگوییم ایرانی ها با عربها وعربها با ایرانی ها کل کل میکنند، کلا ما ایرانیها خودمان را با فرهنگ ترین ملتها می دانیم و مثل اینکه ملتهای دیگر هیچ تمدنی نداشته ، همه شان از پشت کوه آمده وهمه چیز را از ما فرا گرفته اند در صورتیکه بعضی از ملل دنیا هم از فرهنگ وتمدن کهنی بر خوردارند.
    پاسخ:
    سلام

    ما در داخل کشور با خودمان مشکل داریم و با شدیدترین لحن ها با همدیگر برخورد می کنیم و کمترین احترام را به هم می گذاریم ... ایران شاید تاریخ دور و درازی داشته باشد ولی در حال حاضر جزو کم اصالت ترین مجموعه های قومیتی بشمار می رود !!
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی