یادداشت های دادو

وزن بودن !!؟؟

چهارشنبه, ۳۰ تیر ۱۳۹۵، ۰۵:۴۰ ب.ظ

در داستانی که نمی دانم از کدام شاعر فرهیخته یا از وطن گریخته بود خوانده بودیم که " پیرزنی را ستمی درگرفت   دست زد و دامن سنجر گرفت " البته نمی دانم آن داستان که مد نظرم است ادامه این شعر است یا تشابه قالبی است ؛ چیزی که در تاریخ ما زیاد است شاه بی لیاقت است و پیرزن !!

 

خلاصه اینکه یکی پیش شاه تظلم می برد که در منطقه ما فلان یاغی سربرداشته و هرگاه عشقش می کشد می آید و خونریزی و غارت می کند و ما درمانده شده ایم !! شاه آدرس دقیق اش را می پرسد و در گوگلش می سرچد و می بیند از راه خیلی دوری آمده است و ... می گوید : " راست و حسینی اش را بخواهی آنجا خیلی از پایتخت دور است و ما هنوز در اصلاح امر کارتن خواب های پایتخت مانده ایم ؛ فکر نکنم آنجا کسی حرفم را حساب بگذارد !! " مظلوم داستان که از زبان درازی هم بهره ای داشته و صداقت پادشاه او را جری کرده بوده گفته بود : " پدر آمرزیده ... چندان ملک بگیر که حکومت توانی کرد !! وقتی دستت به آن گوشه کشورت نمی رسد غلط می کنی آن را به املاک خودت اضافه می کنی !! "  این روایت که نوشتم تحت تاثیر ادبیات " شکرستانی " است که مادرم از مشتری های پر و پا قرص آن است !!!

 

شاید این شعر سهراب سپهری هم به نوشته ارتباطی داشته باشد ؛ سنگی از روی زمین برداریم ، وزن بودن را احساس کنیم ! " البته ما در خانه مان ترازو داریم از نوع دیجیتالش و همیشه حرف راست را می زند و سند صداقتش این است که ما همیشه از دست اش ناراضی هستیم !!

 

حاشیه را نوشتیم و حالا برویم سر اصل مطلب ...

 

بعضی ها فکر می کنند اگر جای زیادی بگیرند ، آدم بزرگی می شوند !!


از این بعضی ها کم نیستند ها ... از کشورگشایان معروف که تاریخ پر آب و تاب شان سرشار از خونریزی و غارت است گرفته تا آنها که بخاطر یک چراگاه بزرگتر و چند مزرعه وسیع تر دست به قتل و غارت زده اند و چون دم دست شان مورخ نداشتند ، نام شان در تاریخی ثبت نشده است !!! کسانی که دانسته و ناشایسته حقی از همسایه و فامیل و برادر و مخصوصا خواهر (!) به حق خود افزوده اند !!!! شما هم از همان بعضی ها هستید ، حالا کمی کوچکتر !! اندازه تان مهم نیست ؛ نیت تان شما را جزو آن لیست کرده است !!

 

ولی تاریخ ، نه تاریخ تاریخ نویسان ، بلکه ماحصلی از آنچه به ما رسیده است ، و همیشه مخلوطی از راستی ها و ناراستی هاست ، نشان داده است که کسانی که در حد و اندازه ی خودشان بوده اند بزرگ تر و بزرگوارتر بوده اند !! در جدول های آماری دنیا بهترین کشور دنیا مطمئنا بزرگترین کشور دنیا نیست !! و کوچکترین کشور دنیا بدبخت ترین آنها نیست !!

 

یارو در چند جا هیئت مدیره است ، چقدر هم خوش بحال است که آدم بزرگی دیده می شود ... بگذریم که صرفا برای این هیئت مدیره بودن یک پاداش در سر سال می گیرد که چند برابر حقوق یک سال یک کارمند ارشد آن موسسه است ... در بزرگی اش شکی نیست !! ولی چیزی که از این بزرگی عایدش می شود چی !؟ مطمئنا بزرگواری نیست !!

بزرگ بودن زیاد هم خوب نیست ، بهتر است برای بزرگ بودن از قبل برنامه داشت ، چون این بزرگی می تواند مسائل زیادی را در اطراف آدم جمع بکند که شاید روزی خوشآیندش نباشد !!
 
  • دا دو

نظرات  (۴)

وزن بودن؟!
 گاهی شما فکر آدم رو مشغول چیزهایی می کنید که تا قبل از این گمان می کردم قاطعانه تکلیفم رو باهاشون مشخص کردم!! یا نسبتم را باهاشون فهمیدم!! 
پاسخ:
سلام
و ما گاه ، چنان غریبانه ، در کنار برخی مسائل می ایستیم که زمانی آنها را آشناترین اتفاقات زندگی مان می دانستیم ...
سلام

من اینجا که میام و مطلب رو میخونم، اول هنگ میکنم! بعد مدتی فکر میکنم. بعد یه چیزی یاد میگیرم
بعدشم در رو آهسته پشت سرم میبندم و رفع زحمت میکنم!

یادم به خدابیامرز پدرشوهرم افتاد که همیشه میگفت: آقا جون کوچیکی کن تا بزرگی کنی ..

روحش شاد عجب انسان بزرگی بود ...
پاسخ:
سلام
چه حس نزدیکی !!
من بواسطه ی برخی مسایل اطرافم و مسایل مشابهی که می دانم وجود دارند، ابتدا هنگ میکنم و بعد چیزی می نویسم ... تازه دو سه ساعت دیگه می آیم برای ویرایش املایی و انشائی !!

افتادگی آموز اگر طالب فیضی
هرگز نخورد آب زمینی که بلند است

روحشان شاد و یادشان همیشه سبز
پیوسته کردن گزاره ها و مثالهای این نوشته برای ذهنم کمی سنگین است! شاید هم خستگی ذهن باشد!
پاسخ:
بد نویسی من را همیشه دوستان تذکر می دهند ولی چه می شود کرد که سبک نوشتاری هر قدر با اصول نگارش معمولی فاصله داشته باشد ، سَبک تر است !!!!
بازهم به زمانی که مورخی نبوده که چیزی را ثبت کنه حداقلش آدم از اون مطلب بی خبر میمونه ..خدالعنت کند باصطلاح مورخینی که حقیقت را وارونه جلوه داده وچه بسا آدمهای بدی که خوب نشان داده شده ویا برعکس انسانهای خوبی که بد جلوه داده شده واین هم نیست جز اینکه بیشتر کاتبین ومورخین در گذشته وابسته وحقوق یگیر حاکمان وپادشاهان(بخوانید زور گویان وستمگران) بوده اند..
پاسخ:
سلام
تاریخ بهترین استفاده اش برای عبرت گرفتن است ... تاریخی که برای فخر کردن باشد معلوم است که یک جایش می لنگد !!
مورخین موجودات ابرساز هستند و حقیقت را پشت نوشته های خود مخفی می کنند ولی حقیقت راهی برای خودنمایی پیدا می کند ؛ البته چون دروغگو حافظه ندارد گاهی تناقضات نوشته هایش ، پرده از اسرار برمی دارد .
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی