یادداشت های دادو

راز پشمک حاج عبدالله

چهارشنبه, ۳۰ تیر ۱۳۹۵، ۱۲:۲۶ ب.ظ

 


حتما نام برند پشمک حاج عبدالله به گوشتان خورده است؛ بعدش حتما یه خرده تعجب کرده اید و یا حتی خندیدید، اما راز نام گذاری این برند چیست؟؟؟


حکایت این داستان برمی گردد به  دهه 1330 زمانی که بچه های دبستان اکبریه تبریز توی زنگ تفریح از بوفه ی مدرسه و  از فراش مهربون مدرسه پشمک می خریدند.

 

عبدالله علیزاده معروف به حاج عبدالله مستخدم دبستان اکبریه تبریز بود ، اصالتا از روستاهای نزدیک ارس ، که پس از قحطی و فراگیر شدن بیماری واگیردار  وبا ناشی از حمله متفقین، تمام اعضای خانوادش رو از دست داده بود و سپس به تبریز مهاجرت کرده و در این دبستان به عنوان مستخدم کار می کرد.


اما حاج عبدالله قصه ی ما به بچه های مدرسه علاقه وافری داشت ، چون خودش علاوه بر همسرش داغ سه کودک در همین سنین رو دیده بود . بچه ها توی زنگ تفریح از بوفه مدرسه پشمک می خریدند و هر کس پول نداشت از حاج عبدالله پشمک قرضی می گرفت.

 

اما حاج عبدالله با اینکه به همه جنس قرضی می داد اما هیچ دفتر ثبت بدهی نداشت، رفته رفته بچه ها از مهربونی حاج عبدالله سوء استفاده کردند و اصلا پول نمی دادند، و برخلاف تصور ، حاج عبدالله ،  علی رغم درآمد ناچیز فراشی به هیچ کس نه نمی گفت .

 

تا اینکه مدیر مدرسه با دیدن تمام بچه های پشمک به دست در ایام زنگ تفریح با پیگیری ماجرا از این قضیه باخبر شد و سر همه کلاسها حاضر شد و با صحبتهای دلسوزانه اش همه رو توجیه کرد...

 

با این وجود هنوز اندکی از بچه ها شیطنت میکردند و پشمک مفتکی از حاج عبدالله می گرفتند. این منوال تا اوایل دهه چهل ادامه داشت تا اینکه در اواخر خردادماه 1341 حاج عبدالله به دلیل بیماری و کهولت سن درگذشت. حاج عبدالله با اینکه توی تبریز غریب بود اما یکی از باشکوهترین تشییع جنازه ها رو داشت ، انبوهی از جمعیت که اکثرا هم جوان بودند و گریه می کردند ، حاج عبدالله ، بابای مهربون مدرسه را تا قبرستان قدیم تبریز بدرقه کردند و جالبتر اینکه هر پنج شنبه بر سر قبر حاج عبدالله و برای شادی روحش پشمک پخش می کردند و این منوال چندین سال و تا اوایل دهه پنجاه ادامه داشت.


بله بچه های دبستان اکبریه داشتند قرضشان را به حاج عبدالله ادا می کردند، احسان البرزی و علی مردان طاهری موسسان پشمک حاج عبدالله دو تن از همان کودکان شیطونی هستند که هرگز بابت خوردن پشمک پول به حاج عبدالله نداده بودند. و الان به یاد مهربونی و بخشش بی منت و همراه با لبخند حاج عبدالله فراش ، مستخدم دبستان اکبریه ، نام برند تجاری پشمک شرکت خودشون رو،  حاج عبدالله گذاشتند.


  • دا دو

نظرات  (۸)

سلام دوست عزیز
وبلاگ بسیار خوبی داری.
انشاالله همیشه موفق و پیروز باشی
سلام 
چقدر حال خوبی داشت این قصه.. مرسی، واقعا مرسی..
پاسخ:
سلام
قانون بقای خوبی !!
حتی در اتفاقات دیر و دور هم می شود خوبی را استشمام کرد ...
سلام بر جناب دادو ...

هم اشکم در اومد، هم بی نهایت لذت بردم از خوندنش
تو نیکی می کن و در دجله انداز / که ایزد در بیابانت دهد باز

من تا امروز فکر میکردم پشمک حاج عبدالله مال یزده !!
ممنون بابت این مطلب زیبا و مفید ...
پاسخ:
سلام
شاید ۹۰٪ مردم تبریز هم فکر میکنند حاج عبدالله صاحب اصلی بستنی اطمینان و یا جد پدری شان است !!
آقا من هرچی تلاش کردم لینک این مطلب زیبا رو بذارم وبلاگم که دوستان هم بخونن و لذت ببرن، خطا داد به دلیل وجود اسکریپت های غیر مجاز!!
حتی آدرس وبلاگتون رو هم اجازه نمیده درج کنم ..
چطور میتونم این کار رو انجام بدم که دوستان هم استفاده کنن؟
پاسخ:
سلام
بلاگفا کلا برای آدرس بلاگ ای ار کلی هزینه فیلترینگ کرده ... باجناق که میگن بلاگفا با این بلاگ است !!
من کمک می کنم
  • همطاف یلنیز
  • سلام سلام

    اولین بار که این مطلب رو خواندم یاد چندسال قبل و جستجویی که برای یه مطلب انجام داده بودم افتادم.در حافظه ام حاج عبدالله شخصیت دیگری داشت خوو...

    http://hajabdollah.com/about_us.php

    و

    http://www.etminan.net/fa/aboutus

    ...

    هادی روحی، یکی از مدیران شرکت پشمک حاج عبدالله در تماس با خبرنگار خبرگزاری دانشجو، ضمن اعلام تکذیبیه درباره مطلب فوق، اعلام کرد: 

     

    مرحوم حاج عبدالله روحی، بنیانگذار مجموعه تولیدی بستنی اطمینان آذرگل متولد شهر تبریز می باشد. وی از سال ۱۳۳۰ تولید بستنی و پشمک سنتی را در شهر تبریز آغاز کرد. این مجموعه در سال ۱۳۷۹ برای اولین بار استاندارد پشمک در ایران را تدوین نمود.

    مدیریت این مجموعه از بدو تاسیس تا به امروز توسط برادران روحی با مدیر عاملی حاج صمد روحی انجام می پذیرد. فرزندان حاج عبدالله روحی به پاس قدردانی از زحمات پدرشان، برند محصولات پشمک را به نام «حاج عبدالله» نام گذاری کردند.

    پاسخ:
    سلام
    البته در کامنت قبلی من یک جوابی نوشته بودم که قریب باتفاق اهل تبریز بر این شناخت هستند که شاید حاج عبدالله جد پدری بستنی اطمینان باشد. و داستان برند هم داستان قشنگی بود با منبعی نسبتا موثق و معتبر (!)

    البته این منبع معتبر یک داستانی دارد هااااااااااااااااااا

    شایعه پیچیده بود که آقای صابری ( از وعاظ مشهور شهر که اوائل انقلاب فوت شدند ) فوت کرده اند ، یکنفر سراسیمه بطرف خانه ی ایشان می رود و جهت اطلاع گیری در را می زند ... اتفاقا خود آقای صابری در حیاط بودند و در را باز می کنند !! مرد با دیدن ایشان تعجب کرده و می گوید : " حاج آقا شایع کرده بودند که فوت کرده اید !! " آقای صابری گفته بود : " الحمدلله می بینی که من زنده ام و شایعه بوده ... " مرد که هنوز هاج و واج بود گفته بود : " ولی منبع خبر آدم خیلی موثقی بود !! " آقای صابری به خودش اشاره کرده بود و گفته بود : " یعنی از من زنده هم موثق تر بود !! "

    این داستان هرچی که هست زیباست و تخیل نیست !! تکذیب و تائید هم جای خود دارد ...
    عجب! من فکر میکردم این یک سوغاتی یزدیه و موسس کارگاهش "حاج عبدالله" بوده!
    حالا ک ب ذهنم مراجعه میکنم، میبینم اون "حاج خلیفه" بود ک برند شیرینیهای یزدی بود.
    پاسخ:
    « حاج حسین » هم که در انحصار سوهان قم است !!
    از این حاج آقاها که صاحب برند هستند خیلی زیاده  از حاج عبداله پشمکی و حاج حسین سوهانی که بگذریم  حاج علی چلوپز در تبریز و حاج حسین چلوپز در بازار خوی و همچنین حاج نقی بستنی چی حدود 50سال پیش در تبریز خیلی مشهور بودند البته در تبریز حاج آقاهای برند دیگری هم بودند که الان نیستند که معروف ترینش حاج تقی بود که در میدان ساعت تبریز به دار مجازات آویخته شد 
    پاسخ:
    سلام
    خیلی خوشحال شدیم از زیارت مرقومه تان ...
    اینها بعد از اینکه حاجی شدند برند می شوند یا بعد از اینکه برند شدند می روند و حاجی می شوند !؟!؟
    ما هم اگر توفیقی باشد، در آینده برند "حاج دادو" را روانه ی بازار خواهیم کرد!
    پاسخ:
    سلام
    البته کمی بیشتر از توفیق لازم است !!
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی