یادداشت های دادو

آش دو قرانی !!

سه شنبه, ۲۹ تیر ۱۳۹۵، ۰۱:۵۰ ب.ظ

مردی وارد غذافروشی شده و کاسه ای آش سفارش می دهد ؛ هر کاسه آش دو قران !! موقعی که آش را می خورد متوجه می شود که مگس مرده ای توی آش او افتاده است !! ناراحت آشپز را صدا کرده می گوید : " آدم ناحسابی !! توی آش من مگس چکار می کند !؟ آشپز در نهایت آرامش جواب می دهد : " لابد انتظار داشتی توی آش دو قرانی گوشت بوقلمون پیدا بشود !! "


برخی اوقات ما به بعضی مسایل که پیرامون مان هستند ایراد می گیریم و البته خیلی منطقی (!) ولی جوابی که می شنویم به اندازه ی همان جواب آشپز بی ربط است و ذینفعان که در آن ایراد پایشان گیر است می گویند : " بابا توی این کشور بی صاحاب !! چه داده ای و چه می خواهی !!؟؟ همین هم که هست زیاده است و باید شکر بکنی و ... !! " آنها هم که نه متضرر هستند و نه منتفع ، ولی بنوعی دم خیال شان را به دم ذینفعان گره زده اند  که ما هم چیزهایی می فهمیم (!) ، وقتی به انگشت ایراد می رسند می گویند : " بدبین نباشید و نیمه پر لیوان را ببینید !! "

 

واقعیت این است که این شعارهای دهن پر کن نه تنها از نظر روانشناسانه خوشبینانه به قضایا نگاه کردن نیست ، بلکه خود فریبی می باشد !! واقعیت این است که ایرادات باید دیده شود و گفته شود و پیگیری شود و تازه حضرات مسئول بیاید و خیلی هم جدی جوابگو باشند و تازه اگر جوابشان مردود بود ، گوششان کشیده شود !! و اگر جوابشان معقول و منطقی بود ، تازه بسته به شرایط موجود ، بحث نیمه خالی و یا پر لیوان مطرح بشود !!


وقتی مسئولی برای یک لیوان پر ، هزینه ی ده لیوان را گرفته است (!!) نیمه خالی لیوان را ندیدن چه توجیهی دارد !!؟؟ کدام عاقلی به آن خوش بین بودن می گوید !؟

 

حالا درد ما از کجا شروع شده است !؟!؟

 

در گردش های اینترنتی ، یهوئی به جایی رسیدم به نام سایت نقشه راههای روستائی کشور !! برایم خیلی جالب بود که چنین مرجعی وجود دارد و یکی دو جا را چک کردم و خوش بحال تر شدم !! دقیقا از نیمه ی پر لیوان وارد شده بودم ...

 

چند روز بعد برای یکی باید نقشه ی ددری می دادم و برای همین گفتم سری به آن سایت بزنم و روستاهای مسیر را با دقت بالایی بدهم که نقشه و راهنمائی کامل تر بوده باشد !! نقشه ها بصورت استان و شهرستان و بخش و دهستان طبقه بندی شده بود و بایستی یکی دو نقشه را کنار هم می گذاشتم ، برای همین چند ساعتی وقت گذاشتم و حین کار خیلی هم کیفور بودم از این دم دستی بودن اطلاعات !! دقیقا انتهای نقشه بودم که دیدم صفحه ای که در آن آدرس گذاشته شده مربوط به شهرستان بالاترش می باشد و جای آن قسمت خالی بود !!


آنقدر خوش بحال بودم که این اشکال را خیلی جزئی فرض کردم و گفتم : " این از بدی شانس من است والا کار به این بزرگی ، حیف است با این ایراد که می تواند از نحوه ی انتقال نقشه ها بوده باشد ، زیر عینک بدبینانه برود !! برای همین مانند یک شهروند متمدن از نوع اروپائی (!!!) دست به ایمیل شده و به قسمت مکاتبات سایت اطلاع دادم که آن مورد رفع گردد و عینهو ندید بدید ها سر هر سطری از بابت چنین مجموعه ای ، زرت زرت و فرت فرت تشکر می کردم !!

 

خیلی اتوماتیک وار پیام به من ایمیل شد که موضوع سریعا بررسی و اعلام خواهد شد و تشکر هم شدیم !! ( ناگفته نماند که من از سیستم سانترال و جوابگوی دیجیتالی و ... زیاد خوشم نمی آید و همیشه حس مصنوعی بودن و سر کار ماندن نسبت به آن دارم !!! )

 

یک هفته بعد باز به آن آدرس ایمیل زدم و مانند یک شهروند متمدن اروپائی که پیگیر تا دقیقه ی آخر می باشد و با رعایت همه ی دل نازکی ها و مراعات های جهان سومی که خدای نکرده به ابروی کسی برنخورد و باندازه ی تار موئی اجحاف نشود و زحمتی پایمال نگردد و ... موضوع را پیگیری کردم !! آنهم خیلی دقیق و با ذکر دقیق آدرس و چگونگی اشکال .

 

دو روز بعد برایم ایمیل آمد از کارشناسی آن سایت و نوشته بود که موضوع بررسی شد ، مورد و اشکالی مشاهده نگردید !!! یعنی شما روی نقشه ی شهرستان اراک می بینید در بخش تفرش ، نقشه ی ورامین تهران را گذاشته اند و تذکر داده اید و جواب گرفته اید مورد اشکال داری مشاهده نشده است !!! جواب داده ام رابطه ی این نقشه و آن شهرستان ، مانند رابطه گوزن و دشت شقایق می باشد و تازه شما می فرمائید اشکال نیست !! می توانید راهنمائی کنید که اشکال باید چقدری باشد که به چشم شما بیاید !؟!؟

 

فردای آن روز ایمیل آمده است که " آهاااان ... منظور شما نقشه ی کاغذی است ( نَ پَ نَ من دیسکت ماهواره را می خواستم !! ) آدرس دقیق را ذکر کنید تا نسبت به رفع اقدام گردد !!! پیش خودم گفتم : " نمی دانم که پدر و مادرش این را این چنین تربیت کرده اند که فحشی نثار قبرشان بکنم ، یا نتیجه همنشینی دوست ناباب است و یا چی !؟!؟ من اشکال را با آدرس دقیق و به زبان برنامه ی خودشان نوشته بودم و تازه می گوید دقیق بنویس !! "

 

مشمول الذمه اید اگر فکر بکنید من بابت این اطلاعات دو قران داده بودم که اشکالی که به تورم خورده بود حقم بوده باشد !! ولی مطمئن باشید از صدقه سری همین برنامه که اطلاعاتش از ماهواره ی اجنبی گرفته شده و توی سایت پیاده شده خدا تومن پول رو دست فلان نهاد و وزارت خانه گذاشته شده است !!!!!

 

امروز یک جای دیگر را بررسی کردم و دیدم نقشه ی یک قسمت را نداشتند ، یا یادشان رفته و برای اینکه معطل نشوند ،(!!) کپی شهرستان بالا سری اش را زده اند آنجا ، تا خالی اش به چشم نیاید !!!! با خودم گفتم : " اَییییییی... مگس توی آش تان پیدا بشود با این زحمات بی دریغی که شب و روز می کشید !!!!!! "

 

  • دا دو

نظرات  (۳)

سلام پس برای همین است که بعضی ها در این مملکت حقوقهای نجومی وغیر متعارف میگیرند میخوهند همه لیوانها را پر کرده ولیوان خالی باقی نگذارند !!! بیچاره ها !!!!وقتی توی این کشور هیچ نظارتی نیست همینه ...بااین رویه هیچ امیدی هم به بهبود اوضاع نیست..
پاسخ:
البته آنها که حقوق نجومی گرفته اند ، پخمه ترین ها بودند !! شاه دزدها فیش نمی گیرند که چیزی هم در آن ثبت شده باشد !! صدای کارهای آنها بعدا شنیده می شود ...
سلام، 

چه فرقی می کند، جالا بجای تفرش، شهر لاز را گذاشته باشند، هر چه ببینی و بروی ایران است!!!
پاسخ:
سلام
البته شاید هم یک جای دیگر شد ؛‌ دهکده ی جهانی است دیگر !!!
در مورد خود فریبی و احساس سر کار رفتن با جوابهای خودکار، دقیقا با شما هم نظرم.
"رعایت دل نازکی های جهان سومی" هم خیلی مسئله ی دردناکی است.
"گوزن و دشت شقایق" هم تلمیح بسیار قشنگی بود. از خودتان است؟
چنین فریبکاریی اگر در کشور پیشرفته ای میشد، آبروی آن سازمان میرفت و مدیرش توبیخ میشد و مسئول این فریبکاری تقاص پس میداد. امیدی ب مدد وجود چون شمایانی تیزبین و پیگیر ما هم شفافتر و باحساب کتابتر شویم.
پاسخ:
سلام
ملت ما استاد استفاده غلط از تکنولوژی های مثبت است ... تلمیح سازی صرفا بخاطر رعایت عفت قلم بود والا از دستبرد به عبارات فرهنگی ؛ هرچند غلط !! ، خوشم نمی آید ...اگر در کشور ژاپن بود ، حالا آن فرد خودش را انداخته بود به آتشفشان فوجی !!
دیروز هم که رئیس بانک ملت را با دستبند بردند زندان ... این یعنی گزینش و سختگیری در مصاحبه و ... برای کارمندان وجوددارد و دزدان حرفه ای تا رده های بالا می توانند آزادانه تردد بکنند !!
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی