یادداشت های دادو

قدم به قدم ...

جمعه, ۲۸ خرداد ۱۳۹۵، ۱۱:۲۶ ب.ظ

روزگار نوجوانی و جوانی ما ، یک سری کاست ها و کتاب های آموزشی بود که به نام گام به گام مشهور بودند ... بعدها که اواخر دوره ی مطالعات آزادمان بود (!!) ،‌یک انتشاراتی بود بنام قدم اول !! یک جائی هم خوانده بودیم که " راهی که چند قدم است و راهی که چند فرسنگ است نیازمند برداشتن قدم اول است " ( کنفوسیوس !! ) و همینطور نقش قدم در زندگی ما ،‌قدم به قدم با ما می آید !!

 


امروز بعد از ظهر ، حوالی ساعت ۱۶ بود که برای رفع کسالت بدخوابی (!)‌ از خانه زدیم بیرون و رفتیم برای خرید ؛‌ قرار بود عیالات متحده برایمان افطاری برقرار بکند !! یادم افتاد که یک فروشگاه بزرگ کمی پائین تر از خانه ی ما افتتاح شده است بنام « جانبو » !! البته من یک جیمبو می شناختم و امیدوارم نام این فروشگاههای زنجیره ای را درست نوشته باشم !! بقالی یک حُسنی داشت نسبت به سوپر مارکت و سوپر مارکت یک مزیتی دارد نسبت به مرکز خرید (‌این از نگاه مقتصدانه ی برخی می باشد که ما عموما به آنها خسیس می گوئیم )‌ والا جریان درست این است که برعکس آن صادق باشد !!


برای یکی مانند من که حس خریدم زود تحریک می شود قضیه فرق می کند ؛‌ آدم با کله بیافتد توی حوض ، با یکی دو تکان خلاص می شود !! بیافتد توی استخر ، با کمی تقلای زیاد (‌به فرض شنا بلد نبودن !!‌)‌ می تواند خودش را نجات بدهد !! بیافتد توی دریا ،‌ کارش خیلی سخت است و ایضا بیافتد توی اقیانوس که ماندنش محال است و کارش زود راست و ریست می شود !!!! رفتن من به مرکز خرید مثل این است که توی دریا افتاده باشم ،‌ بیرون آمدنم سخت است و چشمم دنبال هر چیزی که کمی چشمگیر باشد ، دلم را زمین گیر میکند !!!! القصه اینکه سه نایلون بزرگ خرید کردیم ؛ هدف مان خرید کمی ژامبون گوشت بود برای افطاری فانتزی !!!!!

 

ولی چیزی که برای من خیلی مهم بود و مستقیما با جریان قدم ارتباط دارد ، نوع برخورد ها در فروشگاهها و مراکز تازه تاسیس بود !! یک استقبال خوب و راهنمایی عالی و برخورد مناسب دراین تازه کارها هست که آدم کیفور می شود از خرید و خرج کردن در آنها !! کمی که می گذرد و کمی برای خودشان جا باز می کنند و یک روال و سطح عادی برای دخل و خرج خود تعیین می کنند ،‌ می شوند یک سری کارمند بیخیال و مشغول به بازی با موبایل و لاس زدن فروشنده های دختر و پسر و ...

 

این نشان می دهد که سرمایه گذاران ما در رستوران ها و این قبیل فروشگاهها و مراکز تفریحی و  ... یا قدر پول شان را نمی دانند و از جیب بابایشان سرمایه گذاری می کنند و یا اینکه فکر می کنند موفقیت یعنی باز کردن این مراکز و اگر این قدم اول را بردارند موفق هستند !!! در حالیکه موفقیت واقعی در قدم های بعدی و با کیفیت خدمات دهی از نوع «‌هر روز بهتر از دیروز » است !!!!! البته این مورد در خیلی زمینه ها مصداق دارد ... عکس لیونل مسی را با یک سرچ ساده پیدا کنید، یک تناسب ببندید بین قیافه ی آن روز اول با این روز امروزی ، بعد آن را دخالت دهید در موفقیت مالی و شهرت جهانی اش در فوتبال (!) و سپس یکی از بازیکنان سطح اول فوتبال ما را انتخاب کنید ،‌ یک تناسب ببندید قیافه و بازی روز اولش با بازی و قیافه ی امروزی اش و دخالت دهید در موفقیت مالی و شهرت ورزشی اش !!! ببینید چه فرق فاحشی بدست خواهید آورد !؟!؟ دلیل آن این است که بازیکن ما روی قدم اول ورزشی اش ایستاده است (‌البته اگر بدلایل مشکوک و در پارتی های شبانه قلبش کپ نکرده باشد !!‌) و کسی مانند مِسی صدمین قدم اش را همچنان موفق برمی دارد !!!!!!!!!!!!

 

  • دا دو

نظرات  (۲)

سلام

دقیقا.. در فرهنگ ما اینطوری جاافتاده که همون قدم اول هدف و موفقیت محسوب می شه. مهم ازدواج کردنه، دیگه هدایت این انتخاب و مراقبت های بعدی اهمیتی نداره و فراموش میشه. مهم قبول شدن تو دانشگاهه نه چی خوندن و چطور خوندن. مهم استخدام شدنه، مهم رئیس و مدیر شدنه، و قدم های بعدی عملا جایی در زندگی ما ندارند و کاملا رها میشن. حالا اگه کسی هم بخواد برای قدم های بعدی دقت و فکر و حساسیت به خرج بده بقیه صف می بندن جلوش که اصلا لازم نیست و سخت نگیر و .. متاسفانه حالا و بعد از 27 سال سن می فهمم که خیلی کارها رو خوب شروع کردم و بد ادامه دادم.

پاسخ:
سلام
در این مورد که مشکل فرهنگی است شکی ندارم ولی در این مورد که مردم چقدر به این فرهنگی که ظاهرا قبول ندارند وابسته هستند مشکوکم !!!
می گویند از خود به خدا رسیدن دو گام است ؛ یک گام از خود بیرون گذاشتن و گام دیگر به خدا رسیدن !!! ما در برداشتن گام اول زرنگیم ولی چون دومی را برنمی داریم در محدوده ی از خود بیگانگی تا اخر عمرمان سرگردان زندگی می کنیم ؛ از این رانده و از آن مانده !!!
سلام
آخه ماه رمضون و بازم غذای فانتزی ؟!؟!؟!
پاسخ:
سلام
این غذای فانتزی بعنوان دسر افطار بود !
البته من بدم نمی آید برای افطاری بروم یک پیتزائی بخورم !!
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی