یادداشت های دادو

در خود ، جوانه می زنیم ...

سه شنبه, ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۵، ۱۱:۴۱ ق.ظ
زمان به آرامی در جریان است و عجله ما انسان ها برای زندگی کردن آن را شتابزده نمی کند ، زمان آرام و آرام پیش می رود و برخلاف خواسته ها و برنامه ی ما جریان زندگی را پیش می برد ... و در پشت سرش گَردی از فراموشی می پاشد


آنها که خوب یا بد ، باندازه ی کافی خودشان را بالا کشیده بوده باشند (!) مجال پیدا می کنند تا خود را از غبار فراموشی بالاتر نگه دارند و مدت زمانی کوتاه یا بلند ، نام و آوازه ای از خود در یادها حفظ نمایند ... یاد تعبیر زیبای سهراب سپهری در شعر بلند مسافر ، از بنای تاج محل ، افتادم

و عکس تاج محل را در آب
نگاه می کردم
دوام مرمری لحظه های اکسیری
و پیش رفتگی حجم زندگی در مرگ

تلاش های بزرگ و خوب را جامعه نگه می دارد و تلاش های بزرگ و بد باندازه ای که برایشان سرمایه گذاری شده باشد دوام می یابند ... تلاش انسان ها برای فراموش نشدن از همان ابتدا بوده و با وجود پیشرفت های بزرگ فکری هنوز ادامه دارد و تکنولوژی های جدید نیز در این راه به کمک گرفته می شوند !! آنچه برای عبور از فراموشی زمان در بین این ماندگاری ها مشترک است ، بزرگ بودن آن فعالیت ها می باشد ؛ خوب یا بد باید بزرگ باشی تا فراموش نشوی !!
 
فعالیت های آدم های کوچک و یا فعالیت های کوچک آدمهای بزرگ ، گاه به مرزهای نبودن هم نمی رسند و در همان محدوده ی بودن خودشان تن به فراموشی می دهند و کارشان به فراموشی خاک نمی کشد ... برخی اوقات کسانی که فکر می کنند زیاد بزرگ هستند و مغرورانه به زندگی خود ادامه می دهند در چنان فراموشی و ذلتی از زندگی خداحافظی می کنند که باورش در ذهن آشنایان بوی تعجب و شگفتی می دهد !! و افرادی که شاید در زندگی روزمره گم و گور بودند با مرگ ساده ی خود تا سالهای سال در ذهن ها و یادها زنده می مانند و این بازی زندگی برای عبرت آموزی است !!
 
خیلی سال پیش ؛ ( یکی می گفت ششماه که از روی مسئله ای زمان بگذرد قدیمی می شود !! ) من باتفاق چند تن از دوستان که همبازی ها دوران نوجوانی ام بودند ، شدیدا به پینگ پوینگ معتاد شده بودیم و بدلیل کثرت بازی در این رشته ، خواب هایمان هم طعم پینگ پوینگ می داد !! البته این اتفاق مصادف با بروز تب پینگ پوینگ در کشور بود !! آن زمان ها تب ها هم مزه ی ورزشی داشت و مثل حالا نبود که همه ی تب ها طعم بیماری خطرناک بدهد !!!
 
چند سال ادامه فعالیت ما را به جایگاهی فراتر از باورمان رسانده بود و پایان این قصه به اواخر سال  66 ختم شد ... یعنی حدود 30 سال پیش !! بعد از آن فعالیت ها در اندازه ی صفر و یا هر از گاهی شده بود تا اینکه در هفته ی گذشته به دعوت یکی از دوستان دوباره پایمان به سالن تنیس روی میز باز شد !! حالا اینکه بعد از سی سال چقدر از بازمانده ی بازی خود راضی هستم بماند ؛ که باز فرار از باور خودم است !! ، دو جلسه در هفته ی گذشته و دو جلسه در هفته ی جاری مهمان دوستم بودم و خیلی هم خوش گذشت ، مخصوصا دیروز ...
 
یکی از دلخوشی های من در این چند جلسه حضور این بود که اصلا چهره ی آشنایی بچشمم نمی آید و تقریبا همه غریبه هستند و این بعید نیست (!) اگر کسی در سی سال گذشته فعالیت ورزشی اش را در این رشته شروع کرده باشد و اسم و رسمی بهم رسانده باشد باز برای من ناشناس و غریبه است !!
 
با خودم فکر می کردم انسان هایی که بعد از گذشت سالیان دراز هنوز نام و نشانی از آنها برجای مانده چه اکسیری از ماندگاری در تلاششان ریخته بودند ؟!؟ من یک چهارم از زندگی ام نگذشته ، دو سوم اش را بباد فراموشی سپرده ام !!!
 
  • دا دو

نظرات  (۳)

به خودم و این زمانه ی عجیب که نگاه میکنم، میبینم این قسم فراموشی که شما مطرح میکنید در نسل من نه تنها هست بلکه با سرعتی چند برابر هست، فراموشی و گسست شدیدتر و نزدیکتر شده، گاهی حس میکنم حتی با دوسال قبل خودم و آدمهای دوسال قبل هم غریبه ام، ماندگاری چیز شگفتی برای هم سن های من است. 
پاسخ:
سلام
سالهای ۱۳۶۰- ۱۳۸۰ دقیقا برعکس سالهای ۱۳۱۰ - ۱۳۳۰ می باشد !! بی نظمی بلای دوران ماست !!
سلام دادو البته ماشالا به جونتون 
اما اینجوری که گفتین یعنی به عمر نوح هم رضایت نمیدین؟؟!!😂😂😂😂😇
یک چهارم عمرتون نگذشته هنوز.... وای ی ی ی ی 
پاسخ:
سلام
اگر جناب عزرائیل عجله ای نداشته باشد من برای ماندن یک عالمه برنامه دارم !!
افسوس ک بی فایده فرسوده شدیم
وز داس سپهر سرنگون سوده شدیم
دردا و ندامتا ک تا چشم زدیم
نابوده ب کام خویش نابوده شدیم
پاسخ:
نتیجه زندگی خودخواهان ناکامی ست ....
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی