یادداشت های دادو

حرف های قشنگ ...

شنبه, ۴ ارديبهشت ۱۳۹۵، ۰۵:۲۶ ب.ظ

مثل آفتاب باش که اگر بخواهی بر کسی نتابی ، نتوانی !!

محال است این روزها ، از این حرفهای قشنگ به گوشتان نخورده باشد !!؟ از مجلات و جراید گرفته تا یادداشت های زیر شیشه ی میزِ کارمند جماعت ، انواعی از کانال ها ، صفحات اجتماعی  و دفتر یادداشت خیلی ها و ...

 

قدیم ترها حرفهای قشنگ را ذهن های زیبا می ساختند !! ولی امروزه جریانات زیادی در ساختن حرفها و جملات زیبا مشارکت دارند ، گاه پشت پرده ی این زیبائی ها ذهن های ناآرام و آلوده ای قرار دارند ، گاه این ذهن های آلوده و نا زیبا آنها را بعنوان پوششی برای پنهان کردن خود بکار می برند و زیبائی ، ابزار فریب می شود ...

 

جملات نغز و زیبا ، علاوه بر ساختار زیبائی که دارند ، باید از نظر معنائی ، عمق قابل تاملی هم داشته باشند ، بسیاری از این جملات یک عالمه حس دارند ولی اینکه به چه دردی می خورند را باید کنکاوید و کاربری اش را تعریف کرد والا به صرف زیبا بودن و آهنگین بودن نمی شود آنها را پر نغز و حکیمانه خواند !!

 

از طرف دیگر پرمغز بودن یک عبارت نشان دهنده ی تجربه و نگاه گوینده ی آن است ، نه به کار بَرنده ی آن !! اینکه برخی دوست دارند ، قبل از هر چیزی ، در شروع تصدی پست یا شروع کاری ، چند تا برگ کپی گرفته و اطراف خود را حکمت آمیزی کنند ، این روزها خریدار زیادی ندارد !!

 

یکی از همکاران که اخیرا همسرش را طلاق داده ، مانند کاندیداهای آمریکایی ، اتاق به اتاق می گردد و کنفرانس می گذارد که من اِله بودم و بِله بودم و فلانی اِله کرد و بِله کرد و از این دست حرف ها !! یک جایی که بدجایی بود به تور من خورد ؛ داشت این جمله ی بالا را می خواند و توضیح می داد !! یکی از دوستان نظر مرا پرسید و گفتم : " جمله که ظاهراً ! بدک نیست (!!) ولی باید شرایط آدمی که آن را می خواند و بکار می برد را زیر ذره بین گذاشت !! " با این حرف من که به آن همکار برخورده بود ، با یک جبهه دفاعی نزدیک به حمله و با لحنی فیلسوفانه ای به من گفت : " برخی ها از یک جمله ی کاملا مثبت ، سعی می کنند یک زاویه ی منفی نشان بدهند ... " گفتم : " منظور من منفی دیدن جمله نبود ، دیدن استفاده کننده ی جمله بود !! آدم وقتی پول ندارد دوست دارد همه در اجتماع نسبت به هم مهربان باشند ، دستگیری کنند ، انفاق کنند و ... ولی وقتی کمی چربی به دنبه شان برسد ( حالا از کدام راه !!؟ ) پدر و مادر خود را سنگ سرِ راه می بینند !! این صفت ها نیست که بد هستند ، این روزها آدم هایی که با شیر گاو ( پاستوریزه ) بزرگ شده اند زیاد هستند !! "

 

بعد راه افتادم و دنبال کار خودم رفتم ... با خود فکر می کردم ، مثل خورشید باش ، خیلی کار می برد و اگر کسی تا آن حد برسد مابقیِ جمله خودبخود می آید !! برای مِثلِ خورشید بودن باید این هوار بزرگ شد !! این هوار مثل اینکه خوب نشان نداد (!!؟) آنقدر بزرگ شد که در جاذبه ی خود منظومه ی شمسی را نگه داشت !! آن وقت این کسی کیست که بخواهد یا نخواهد تابیده شود یا نتابیده بماند !!؟؟

 

  • دا دو

نظرات  (۲)

وجدانن قشنگ بود بازم بنویسید.
مشتاقانه منتظر پست های بعدی شما هستم.
پاسخ:
ممنون ...
  • همطاف یلنیـــز
  • سلام سلام
    این قال دادویی انتها نوشت، عجیب عمیق بید
    " برای مثل خورشید بودن باید این هوار بزرگ شد !!... آنقدر بزرگ شد که در جاذبه ی خود منظومه ی شمسی را نگه داشت !!...
    .
    شکلک تشویق +گل
    پاسخ:
    سلام
    مرسییییی
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی