یادداشت های دادو

کار ؛ تولید و اشتغال

چهارشنبه, ۲۳ فروردين ۱۳۹۶، ۰۳:۵۸ ب.ظ

کار و مشتقات آن ، از قبیل خود کار ویا کارگر و یا کارفرما و ... ، یکی از ابزارهای پیشرفت در هر کشور و بهمان اندازه یکی از معضلات دولت ها بحساب می آید !!

 

در مورد ابزار پیشرفت بودن قوه کار در هر کشوری شکی نیست ، هر جامعه ای که بتوانددر سایه تلاش و کار هدفمند خود به پله های ترقی و استقلال برسد ، موجودیت و آرمان های خود را نگه می دارد و در غیر این صورت موجودیت مستقل خود را از دست داده و ... ولی اینکه معضل هر دولتی باشد و بهمین نسبت در رده های پائین تر نیز این معضل تسری پیدا بکند بدلایل مختلفی می تواند باشد ... یکی از این دلایل می تواند این باشد که متولی کار ، بیشتر با نتایج ، کار داشته باشد و نه روند کار ؛ چیزی که در جامعه ی سنتی و مترقی ما مشهود است !! مخصوصا که دولت ها مستعجل بوده و فرصت بدست آمده را برای پر کردن جیب های خود مغتنم می شمارند !!

 

شاید در برخی نوشته ها دیده باشید که از قول امام علی (ع) می نویسند : " بزرگترین تفریح ، کار است " البته اغلب کسانی که این جملات قصار و زیبا را انتقال می دهند مانند همان کسانی هستند که که مانند همان ها (!) بار دانش حمل می کنند  از آن بی بهره هستند !! چرا که باید با اعتقاد داشتن به این جمله و احیانا رسیدن به کنه این تعریف از کار باید ، کسانی که دیروز بخاطر میلاد این امام بزرگ جشن گرفته بودند و حرف هایش را آویزه گوش دارند ( البته بشتر مانند گوشواره و غالبا وارد گوششان نشده است !! ) باید در راس مسایلی قرار می گرفتند که بر اساس قاعده ی کار تعریف می شوند ؛ مثلا بهترین کارفرمایان دنیا بایددر ایران می بودند !! بهترین کارگران در ایران می بودند !! بهترین ترقی ها از ایران به دیگر جاها صادر می شد !! و ... ولی متاسفانه چنین چیزی وجود ندارد و اگر تلاش برخی از افراطی ها نباشد که همه ی قوانین برجسته کار را از دیوارهای تخت جمشید و سنگ نوشته ها استخراج می کنند و مانند میخ توی ذهن بخی ساده لوحان می کوبند !! ما همان تنبل های چند ساله مدرسه کار هستیم !!!

 

بعد از جنگ حهانی دوم و شکست آلمانی ها و اشغال آلمان و سقوط بی سابقه ی ارزش مارک ، که بقولی تا شش میلیون برابر افت نشان داده و در جهان بی سابقه بوده است !! بطوری که مردم بجای بردن پول ها به بانک برای تعویض با پول های تازه چاپ شده آنها را توی بخاری می سوزاندند !! و سایر مواردی که نه در سنگ نوشته ها که در استاد معتبر و مستند موجود می باشد ... ملت آلمان با وجود تحمیل انواعی از تحریم های بین المللی ، دوباره از زیر صفر شروع کرده و بعد از 50 سال ، قدرت اقتصادی خود را آنقدر ارتقا دادند که مارک به راس واحدهای پولی برگشته و دوباره یک سرو گردن از کشورهای رقیب جلو افتادند ؛ از کشورهایی مانند ما هم که چند بدن جلو افتادند !!!!

 

ولی چرا این اتفاق در ایران ما رخ نداد !؟ چرا ما عامل همه ی بدبختی های 2500 ساله ی گذشته ی خودمان را به آتش کشیده شدن کتابخانه های افسانه ای و دانشگاههای خیالی می دانیم و ققنوس خیالی ما هیچگاه از آتش سر بیرون نکرد !!؟ آیا ما احیانا کلاغ را با ققنوس اشتباه نگرفته ایم !؟ به چه چیز این افسانه ها دلخوش هستیم و چرا نمی خواهیم صفر را قبول کرده و پله پله بالا بیائیم ... چرا به ما یاد نداده اند که اگر " با حلوا حلوا گفتن دهان شیرین نمی شود !! " با " نگاه کردن به پله های خیالی ، جایگاهمان عوض نمی شود !! "

 

کار یک تفریح بزرگ است ... البته کاری که ورودی و خروجی پویائی داشته باشد !! این وضعیت برای معدود افرادی که روی پای خود هستند و به بلوغ فکری مناسب رسیده اند ، قابل دسترس می باشد ولی برای عده ی زیادی از افراد محقق نشده و نخواهد شد !! چرا که کار برای آنها حکم بیگاری دارد و نقشی در خروجی و ورودی های مفرح ندارند ، آنها بمعنی واقعی کلمه مزدور هستند !! البته نه به معنای مزدوری که در جامعه کاربرد بیشتری دارد بلکه بمعنی واقعی کلمه و کسی که صرفا بخاطر مزدی که در ازای تلاش عایدش می شود کاری می کند !! مطمئنا این تعریف که شامل اکثریت کارگران جامعه می شود ، می تواند نشان بدهد که در یکی از بزرگترین قسمت های مربوط به کار ، که همانا کارگران باشد ما مشکل اساسی داریم !! در مورد جامعه کارفرمائی این مشکل نوع دیگری دارد ، تفریح نه در سرمایه گذاری و کار ، که در خروجی کار آنها قرار دارد !! به این معنی که از راههای غالبا غلط و غیرقانونی به درآمدهای کلان رسیده و تفریح را با درآمد خود می خرند و اینها هم شامل تعریفی که از کار شده است نمی شوند !!

 

کار زمانی تفریح است که در آن رسیدن به خواسته باشد ، تحقق آرمان باشد ، رسیدن به ایده ی تولید باشد ، راههای سخت و گرههای سخت خواسته ها ، با تلاش درست گشوده شده و راهکارهای مناسب اندیشیده شود ، همزمان با رسیدن به اهداف قبلی اهداف جدیدی تعریف گردد ، توسعه و بستر سازی برای دگراندیشی و ایده سازی های جدید و ... باشد !!


پویائی تعریفی نیست که دیگران برای ما ترسیم بکنند !! تا زمانی که لذت در تلاش وجود دارد مطمئنا پویائی هم وجود دارد. هرگاه تلاش و کار ، شیرینی و لذت بخشی اش را از دست بدهد ، فارغ از هر نتیجه و وسعتی ، پویایی اش را از دست داده است ... فرد یا نوع کار و پیشه ، مهم نیست !! مهم پویایی و لذتبخشی تلاش است ... چیزی که در جامعه ی سنتی ما بیشتر از جامعه ی کنونی ما وجود داشت !!

 

ما سرگرمی را نه در تلاش های خودمان ، که در پیگیری مسایل ورزشی و مدهای لباس و دنیای مجازی و ... تعریف می کنیم و کار برایمان بیگاری خسته کننده ای بیش نیست !!

 

  • دا دو

نظرات  (۱)

این دو خط آخر به نظر من تمام داستان ماست.. وضعیتی که تعریف کردید با همین میزان از افتضاحی، در علوم انسانی هم موج میزنه. توی دانشگاه ها و مراکز آکادمیک علوم انسانی هم عده ی زیادی مزدوراند.. عده ی زیادی مستقل و روی پای خود نیستن و اتفاقا فکرهای بالادستی ها و نظریات فلان و بهمان را نشخوار میکنند و در چشم من همان کارگران مزد بگیرند که هیچ نقشی در خروجی و تولید علم ندارند با این فرق که حس بیگاری ندارند و یک لذت روشنفکرانه یا متحجرانه هم می برند! 
امروز یک بزرگتری نصیحتم میکرد که هنوز هم دیر نشده و این چه رشته ی به درد نخوری است که داری و اینکه پول نمیشه و .. به او چیزی نگفتم ولی توی دلم فکر کردم تو چه میدانی همین پول بخور نمیر با آن همه لذتی که از کشف و انتقال و نوشتن چیزهای تازه به دست میاد تا چه اندازه به این همه بیگاری های از سر ناچاری بقیه می ارزد..
پاسخ:
سلام
البته مزدور بودن بنظر من اصلا هم بد نیست ولی مزدور بودن و دلسوز نشان دادن که اوج ریاکاری است ، اساس بدبختی های ماست !!! بعد می آیند آئین بندی کرده و فلان روز را بنام فلان گروه می کنند و ملت همیشه در صحنه باید گل بگیرد و کف زنان و سوت زنان برود دستبوس همان عده ی ریاکار !!! مزدوران که پشت صحنه هستند و دلسوزان هم که به صحنه راه ندارند !!!!!
متاسفانه زرق و برق زندگی های آنچنانی برخی ها نمی گذارد تا چشم های ضعیف اندرون را ببیند و برخی ها هم اندرون را با اندرون خانه اشتباه می گیرند والا هیچ آدم عاقلی بدبختی مردمی که اسیر جمع کردن مال ( از هر راه !! ) شده اند را به دوست و دشمن توصیه نمی کند !!
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی